Analiza i interpretacja dzieła sztuki 3700-ANDZ-ZW
Uprawnieni do zapisu na zajęcia są studenci pierwszego roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich.
Proponowany kurs to zajęcia wyrównawcze, których celem jest uzupełnienie i pogłębienie wiedzy i umiejętności przeprowadzenia analizy i interpretacji dzieła sztuki. Podczas kolejnych spotkań uwzględnione zostanie zróżnicowanie technik, jakimi tradycyjnie posługiwali się artyści, jak malarstwo, rzeźba czy rysunek, nowoczesnych mediów, jak happening czy performens, a także tych, które współcześnie wprowadzane są do dziedziny sztuk wizualnych, jak multimedialne instalacje. W oparciu o przykłady konkretnych prac realizowanych w różnych mediach i technikach, omawiane będą zagadnienia związane ze specyfiką ich analizy. Natomiast problem interpretacji dyskutowany będzie w oparciu o przykłady odnoszące się do różnych metodologii i teorii w humanistyce: od ikonologii, przez zwrot poststrukturalny i postmodernizm, po współczesne teorie posthumanizmu. Zajęcia prowadzone będą w oparciu o teksty z zakresu badań nad sztuką, jak i w formie ćwiczeń uczestników z analizy i interpretacji dzieła sztuki.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- wiedza:
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
- umiejętności:
K_U01 Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_U06 Potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U07 Potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
K_U10 Potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
K_U13 Potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
- kompetencje społeczne:
K_K01 Jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych
Kryteria oceniania
Zajęcia oceniane będą na podstawie:
- obecności (usprawiedliwione są dwie nieobecności w semestrze)
- aktywności w dyskusjach podczas zajęć
- zaprezentowania wyników pracy własnej
- eseju zaliczeniowego, składanego do końca semestru.
Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa uwzględnia:
- przygotowanie do zajęć i aktywność- 50%
- esej zaliczeniowy- 50%
Literatura
Berger, John, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, Warszawa 2008
Białostocki Jan, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980
Biografia, historiografia dawnej i dziś. Biografia nowoczesna, nowoczesność biografii, red. R. Kasperowicz, E. Wolicka, Lublin 2005
Bryl, Mariusz, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
Czekalski, Stanisław, Intertekstualność i malarstwo, Poznań 2008
Davis, Whitney, „Homoseksualizm”, studia gejowsko-lesbijskie i teoria „queer” w historii sztuki, tłum.M.Bryl, AQ, nr XIV, 2003
Derrida, Jacques, Prawda w malarstwie, tłum. M. Kwietniewska, Gdańsk 2003
Didi-Huberman, Georges, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011
Friedberg, A., Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012
Gombrich, Ernst H., O sztuce, tłum. M. Dolińska et al., Poznań 2008
Muzeum sztuki. Antologia, red. M Popczyk, Kraków 2005
Mitchell, W.J.T., Czego chcą obrazy? [w:] tegoż, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013, s. 65-87
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, red. J. Białostocki, Gdańsk 2001
Panofsky Erwin, Studia z historii sztuki, red. J. Białostocki, Warszawa 1971
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl et al. Poznań 2009.
Piotrowski, Piotr, Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka i polityka w Europie Środkowo-Wschodniej, Poznań 2005
Tajemnica Las Meninas. Antologia tekstów, red. A. Witko, Kraków 2006
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989
Vasari, Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, tłum. K. Estreicher, t. 4–5, Warszawa-Kraków, 1985–1986
Warburg Aby, Atlas obrazów Mnemozyne, red. M. Warnke, C. Brink, tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015
Warburg, Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, tłum. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010
Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: