Komiks, film, literatura – miejsca wspólne 3700-AL-KFL-qTM
Spotkania mają skłonić do refleksji (analizy i interpretacji – w formie dyskusji i z elementami wykładu) nad poszczególnymi dziełami komiksowymi, filmowymi, literackimi i innymi, przy czym planuję przeprowadzać zajęcia w formie zblokowanej – po 4 godziny (w sumie 16 spotkań). Ma to uzasadnienie o tyle, że wówczas można by było omówić podczas jednego spotkania 2–4 teksty powiązane ze sobą tematycznie (co umożliwiłoby znalezienie między nimi punktów wspólnych – czy to na płaszczyźnie tematu, czy poetyki, czy jeszcze jakiejś innej). Zasadniczym celem przedmiotu jest komparatystyczna interpretacja konkretnych dzieł. Ogólnie chodzi o to, by pokazać wielokształtność komiksu jako gatunku artystycznego oraz jego powiązania z innymi tekstami kultury.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć:
WIEDZA-Student/ka zna i rozumie: (K_W04, K_W05)
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych
- podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury;
UMIEJĘTNOŚCI-Student/ka potrafi : (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04)
- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych;
- sformułować problem badawczy;
- rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
KOMPETENCJE SPOŁECZNE-Student/ka jest gotów/a do: (K_K03, K_K08, K_K09, K_K10)
- do poznawania nowych metod badawczych
- docenia bogactwo kultury;
- zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej;
- świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Ćwiczenia, uczestnictwo w dyskusjach i interpretowaniu dzieł oraz tekstów teoretycznych; możliwa liczba nieobecności: 2
zaliczenie na ocenę – w oparciu o pracę pisemną (esej) oraz na podstawie uczestnictwa w zajęciach
Literatura
Literatura podmiotu
E. Bilal, Polowanie
E. Bilal, Potwór
E. Bilal, Trylogia Nikopola
N. Sousanis, Odpłaszczenie
F. Miller, Sin City
F. Miller, 300
R. Mikołajczyk, Niezwyciężony
A. Klimowski, D. Schejbal, Robot
J.J. Muth, Podróż siódma
A. Jodorowsky, Moebius, Szalona z Sacre-Coeur
A. Jodorowsky, Mistrz i czarownice
J. Sfar, Nie musisz się mnie bać
J. Sfar, Kot rabina
O. Tokarczuk, Anna In w grobowcach świata
D. Chmielewski, Ja, Nina Szubur
M. Rzecznik, Sylwetki i cienie
M. Rzecznik, D. Gutowski, Maczużnik
T. Haugomat, Through a life
J. Świdziński, A niech cię, Tesla!
T. Tjong-Khing, Gdzie jest tort?
Literatura przedmiotu
R.K. Przybylski, Słowo i obraz w komiksie
W. Birek, Z teorii i praktyki komiksu
Komiks i jego konteksty, pod red. I. Kiec i M. Traczyka
Kontekstowy Miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, pod red. G. Gajewskiej i R. Wójcika
B. Beaty, Komiks kontra sztuka, przeł. A. Kaczmarek
T. Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów
J. Szyłak, Druga strona komiksu
J. Szyłak, Komiks i okolice kina
Książka obrazkowa. Wprowadzenie, pod red. M. Cackowskiej, H. Dymel-Trzebiatowskiej i J. Szyłaka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: