"Doniesienia wiary godne" – powstanie greckie 1821 r. w relacjach prasy polskiej na przykładzie "Gazety Krakowskiej" (roczniki 1821–1827) 3700-AL-DWG-qHT
Zajęcia poświęcone są analizie relacji z epoki z przebiegu powstania Greków przeciwko Osmanom w latach 1821–1827 w "Gazecie Krakowskiej". Zajęcia koncentrują się wokół takich problemów jak, m.in.: kontekst historyczny; źródła informacji GK, sposoby uzyskiwania informacji, warunki obiegu informacji w basenie Morza Śródziemnego, wiarygodność doniesień (fake newsy, ich przyczyny i skutki), prasowa kreacja bohaterów/antybohaterów powstania; Grecy oczyma Filhellenów europejskich, Filhelleni w oczach Greków, język i stylistyka tekstu, itp.
Zajęcia trwają 30 godz. i obejmują wspólną lekturę (close reading) wyciągów z "Gazety Krakowskiej" (m.in. analizę treści i języka, problemy przekładów/streszczeń z obcojęzycznej prasy, kontekst historyczny, kryteria doboru zamieszczanych w "Gazecie Krakowskiej" informacji i ich deformacje, itp.).
Materiały /pliki komputerowe/:
1. Wyciągi z "Gazety Krakowskiej", roczniki 1821–1827 (przygotowane i opatrzone przypisami przez wykładowcę) oraz roczniki "Gazety Krakowskiej" dostępne w: Jagiellonian Digital Library.
2/ Kalendarz powstania Greków 1821-1829.
3/ Narodowy grecki panteon bohaterów walki o wolność.
4/ Filhelleni polscy w powstaniu greckim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/-ka:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze K_W01;
- rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W04;
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury K_W05.
W zakresie umiejętności student/-ka:
- potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U01;
- potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U02;
– jest w stanie przygotować prace pisemne także z użyciem narzędzi cyfrowych, uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim, z poszanowaniem własności intelektualnej K_U07; K_U012; K_U013.
W zakresie kompetencji społecznych student/-ka:
- jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie K_K01;
- jest gotów do poznawania nowych metod badawczych K_K03;
- rozumie znaczenie dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej K_K09;
- respektuje prawa własności intelektualnej K_K011
Kryteria oceniania
Wymagania:
– obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione) i aktywność na zajęciach 25%
– pisemna praca semestralna 75%
Pisemna rozprawka na temat wybrany przez studenta (ew. sugerowany przez wykładowcę) z wykorzystaniem materiałów źródłowych i powołaniem się na literaturę przedmiotu - opracowana w formie elektronicznej/papierowej bez błędów ortograficznych, stylistycznych, merytorycznych, opatrzona poprawnie sformułowanymi przypisami i pełnym opisem bibliograficznym.
Literatura
Literatura podstawowa
W. Bieńkowski, Jan Maj – założyciel i pierwszy redaktor "Gazety Krakowskiej" w latach 1796–1831 w: "Prasa współczesna i dawna" 1–2 (1959), s. 156–162.
A. Bojarski, Powstanie Greków w latach 1821–1829, Warszawa 2011.
P. Chmiel, Ukryte słowa? Powstanie greckie w świetle doniesień "Gazety Krakowskiej" z lat 1821–1830 w: Filhellenizm w Polsce. Rekonesans, pod. red. M. Borowskiej i in., Warszawa 2007, s. 150–169.
J. Jarowiecki, Prasa na ziemiach polskich XIX i XX wieku, Wrocław 2013.
J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.
A. Trzpil, The Greek war of independence in accounts published in "Kurier Litewski" (formulating the problem), "Eos" 90 (2003), s. 301–317.
M. Tyrowicz, Prasa Galicji i Rzeczypospolitej Krakowskiej 1772–1850, Kraków 1979.
oraz
wyciągi z "Gazety Krakowskiej" 1821-1827.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: