- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dialog obywatelski w praktyce – wsparcie rozwoju Ośrodka Sportu i Rekreacji w dzielnicy Żoliborz 3700-AL-DOP-OG
Kurs polega na zdobywaniu wiedzy i umiejętności poprzez realizację semestralnych projektów studenckich. Będziemy pracować na rzecz Ośrodka Sportu i Rekreacji (OSiR) dzielnicy Żoliborz. W grudniu 2021 zakończyły się tam konsultacje społeczne dotyczące planów bardzo ambitnej modernizacji (https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/). Jednym z ważniejszych wniosków jest potrzeba rozwijania dialogu z użytkownikami i potencjalnymi użytkownikami ośrodka oraz zadbanie o dostępność ośrodka w rozmaitych wymiarach. Studenci rozpoczną działania wspierające od przeprowadzenia pogłębionej diagnozy potrzeb. Na tej podstawie – w porozumieniu z administracją OSiR - wybiorą obszary priorytetowe i zaplanują indywidualne lub zespołowe projekty, które pozwolą na wdrożenie rozwiązań lub wypracowanie rekomendacji w trakcie jednego semestru. Koordynator kursu zapewni wsparcie na każdym etapie zajęć.
Doświadczeni praktycy oraz eksperci z różnych obszarów (m.in. prewencja i zarządzanie konfliktami; komunikacja; dialog obywatelski; udostępnianie usług publicznych; zwiększanie dostępności obiektów sportowych; projektowanie stron internetowych) dostarczą studentom wiedzę i/lub umiejętności potrzebne do realizacji uzgodnionych działań. Na tej podstawie, pod opieką koordynatora oraz w ścisłej współpracy z tutorami, uczestnicy kursu przystąpią do planowania i realizacji podprojektów. Ostatnim etapem zajęć będzie ewaluacja osiągniętych rezultatów.
Cele projektów studenckich zostaną uzgodnione z OSiR. Działania mogą obejmować między innymi:
• Wypracowanie rekomendacji dotyczących poprawy dostępności OSiR, które powinny być uwzględnione na dalszych etapach prac związanych z rozwojem ośrodka. Wybrane sugestie mogą od razu zwiększyć dostępność oferowanych usług.
• Partycypacyjne wypracowanie założeń dla części nowych obiektów, które OSiR mógłby przekazać do realizacji na kolejnych etapach (np. uzgodnienie w procesie dialogu obywatelskiego kształtu oraz wyposażenia nowego terenu rekreacyjnego powiązanego z siłownią kalisteniczną; kontynuacja rozmów ze środowiskiem osób zainteresowanych wspinaczką na Żoliborzu).
• Zaplanowanie spójnej komunikacji wokół planów modernizacji OSiR, w tym w szczególności zadbanie o komunikację na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych (rozwiązanie modelowe: https://plac5rogow.pl/; rozwiązanie istniejące: https://osir-zoliborz.waw.pl/rozwojosirzoliborz/)
Ważnym aspektem zajęć jest odpowiadanie na konkretne potrzeby instytucji partnerskiej. Studenckie projekty mogą zaowocować wprowadzeniem rzeczywistej zmiany, która poprawi jakość usług OSiR Żoliborz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- podstawowe pojęcia dotyczące partycypacji i prowadzenia dialogu obywatelskiego
- sposoby zwiększania dostępności obiektów publicznych, zarówno w obszarze przestrzennym jak i komunikacji z otoczeniem
Umiejętności:
- przeprowadzenie pogłębionej diagnozy potrzeb
- przygotowanie i prowadzenie spotkań
- przygotowania i prowadzenia skutecznej komunikacji z otoczeniem
- tworzenie użytecznych podsumowań i raportów wraz z rekomendacjami
Kompetencje społeczne:
- efektywna współpraca w zespole
- komunikacja z partnerami oraz otoczeniem
Kryteria oceniania
Studenci będą samodzielnie oceniać swój wkład pracy, zaangażowanie oraz osiągnięte rezultaty na podstawie liczby i użyteczności zrealizowanych zadań indywidualnych lub zespołowych w trakcie projektu. Zaliczenie i finalna ocena będzie uwzględniała także informację zwrotną od partnera projektu.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest realizacja projektu studenckiego odpowiadająca na zdiagnozowane potrzeby instytucji partnerskiej (OSiR).
Możliwe 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
J. STEWART (red.) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, 2003.
M. Roman, Samorządowe konsultacje społeczne, Wolters Kluwer 2016.
A. Przybylska, A. Giza (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Scholar 2014.
Sue Annis Hammond, The Thin Book of Appreciative Inquiry, Thin Book Publishing 2013.
E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer 2014.
Konsultacje społeczne. 24 inspiracje z Warszawy, https://konsultacje.um.warszawa.pl/24_inspiracje_z_warszawy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: