Cybersuicydologia – zagrożenia i możliwości 3700-AL-CZM-qDP
Światowa suicydologia stanęła w XXI wieku u progu nowego wyzwania, jakim jest Internet i umieszczane w nim treści o tematyce suicydalnej. Problem ten podnoszą badacze z dziedziny psychologii, socjologii, prawa czy zdrowia publicznego; mimo różnych perspektyw zgodnie przyznają, że Internet niesie ze sobą zarówno zagrożenie, jak i nowe możliwości profilaktyki samobójstw. W trakcie zajęć przyjrzymy się jednym i drugim. Pomocna nam będzie w tym przedsięwzięciu literatura z zakresu cybersuicydologia. Zajęcia będą się w dużym stopniu opierały na pracy warsztatowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
KW_16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym – udział w dyskusji
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac – praca pisemna
K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej – udział w dyskusji
K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym – udział w dyskusji
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywna dyskusja wokół zadawanych tekstów, praca pisemna. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Większa ilość nieobecności będzie wymagać dodatkowego zaliczenia.
Na zaliczenie składa się ocena z pracy pisemnej semestralnej, a także aktywna obecność na zajęciach zakładająca udział w dyskusjach. Zajęcia można także zaliczyć w sesji poprawkowej po złożeniu pracy i zaliczeniu nadprogramowych nieobecności.
Literatura
Literatura przedmiotu:
1) Brunon Hołyst, Suicydologia
2) Iwona Koszewska, internet i nowe technologie w zapobieganiu samobójstwom
3) Andrzej Gawliński, Namowa lub pomoc w samobójstwie. Aspekty kryminalistyczne i kryminologiczne
4) Halszka Witkowska, Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. List samobójcy jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy.
5) Behera C. i in., E-Suicide Note: A Newer Trend and Its Medico-Legal Implications in India, „Medico-Legal Journal”, 2014, t. 82, z. 2, s. 80-82.
6) Czabański A., Markwitz N., Samobójcze fora dyskusyjne w Internecie – analiza zjawiska, w: J. Kleban, W. Wieczerzycki, Era społeczeństwa informacyjnego
7) Czabański A., Markwitz N., Tematyka samobójstw w internetowych blogach, „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne”,
8) Drzewiecki P., Samobójstwa nastolatków w Internecie w perspektywie pedagogiki mediów, „Kultura - Media – Teologia
9) Eichenberg C., Internet Message Boards for Suicidal People: A Typology of Users, „Cyberpsychology & Behavior”,
10) Gunn J.F., Lester D., Twitter Postings and Suicide: An Analysis of the Postings of a Fatal Suicide in the 24 Hours prior to Death, „Suicidology”,
11) Luxton D.D. i in., Social Media and Suicide: A Public Health Perspective, „American Journal of Public Health”, 2012, t. 102
12) Rosa K. i Krzywania P., Ekspozycja zachowań samobójczych w sieci. Analiza stron internetowych, w: K. Rosa, A. Czabański (red.), Percepcja zachowań samobójczych. Między opiniami a doświadczeniem, Kraków 2014
13) Poradnik dla administratorów I moderatorów serwisów internetowych, Anna Baran, Jolanta Palma, Marta Soczewka, Halszka Witkowska, Andrzej Gawliński, Anna Kwaśnik, Filip Matuszewski, Krzysztof Rosa, Martyna Różycka, Adam Wolniak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: