Człowiek i środowisko w przeszłości 3700-AL-CSP-qZS
Zajęcia poświęcone są omówieniu sposobów adaptacji człowieka do życia w określonych warunkach środowiska przyrodniczego w przeszłości. Dyskurs przeprowadzony zostanie w ujęciu chronologicznym od epoki kamienia, przez epokę brązu do wczesnej epoki żelaza. Szczególna uwaga będzie skierowana na zagadnienia związane z możliwościami rekonstrukcji dawnego klimatu, flory i fauny, a także eksploatacją i wykorzystywaniem zróżnicowanych ekosystemów przez człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W03 student zna podstawową terminologię nauk przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze
K_W07 student zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_U01 student potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 student potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U03 student potrafi sformułować problem badawczy
K_U05 student potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
K_U06 student potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U07 student potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
K-U10 student potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
K_U11 student potrafi zaplanować i zrealizować pracę grupową
K_U12 student potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
K_U13 student potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
K_K01 student jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K02 student jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
K-K03 student jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K-K05 student jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań
K-K09 student jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K-K012 student respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Ocenie podlega obecność na zajęciach (dopuszczane są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), aktywny udział w prowadzonych dyskusjach, samodzielna lub grupowa (2-3 osoby) praca obejmująca przygotowanie i prezentację wybranego zagadnienia.
Ocenie podlega aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie wypowiedzi ustnej i pisemnej na temat ustalony z prowadzącym
Literatura
Bahn P.G., 2016, Images of the Ice Age, Oxford.
Dunbar R., 2016, Człowiek biografia, Kraków.
Gilligan I., 2019, Climate, Clothing, and Agriculture in Prehistory. Linking, Evidence, Causes, and Effects, Cambridge.
Kozłowski, J.K., Mallegni, F., 2006, Wielka historia świata. Świat przed „rewolucją” neolityczną, tom. I, Warszawa.
Lasota-Moskalewska A., 2005, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa.
Mojski E., 1993, Europa w plejstocenie, ewolucja środowiska przyrodniczego, Warszawa.
Makowiecki D., 1993, Historia ryb i rybołówstwa w holocenie na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych, Poznań.
Russell N., 2012, Social Zooarchaeology, Humans and Animals in Prehistory, Cambridge.
Płonka T., 2012, Kultura symboliczna społeczeństw łowiecko-zbierackich środkowej Europy u schyłku paleolitu, Wrocław.
Samsonowicz A., 1993, Łowiectwo w Polsce Piastów i Jagiellonów, Warszawa.
Zemenek A. i inni, 2017, Wielka historia świata. Od rewolucji neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego, tom II, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: