Chrześcijaństwo w kulturze polskiej i europejskiej doby wczesnonowożytnej. Wybrane zagadnienia 3700-AL-CKP-QHU
Celem proponowanych zajęć seminaryjnych jest prześledzenie wybranych nurtów i zjawisk kultury chrześcijańskiej w Pierwszej Rzeczypospolitej:
- koncepcji teologicznych, filozoficznych i eklezjalnych uczonych Akademii Krakowskiej XV wieku (arystotelizm w wersjach via moderna, via antiqua, via communis; koncyliaryzm, mariologia, problematyka penitencjarna)
- transmisji wiedzy teologicznej w sferę społeczną (obserwacja dyskursów naukowego i retorycznego w kazaniach)
- dialogu formacji średniowiecznej z humanizmem w drugiej poł. XV i XVI wieku
- kształtowania się potrydenckiej wizji kultury Rzeczypospolitej
- spotkania chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu w Rzeczypospolitej Obojga Narodów
- relacji między teologią i nauką w literaturze XVII wieku
- formowania się kultury popularnej (ludowej) w apokryfach, pieśniach, obrzędowości przejawiającej cechy synkretyczne.
- pluralizmu kultury religijnej wieku XVII-XVIII (duchowość zakonów żebrzących, ignacjańska, karmelitańska,
- oddziaływania teizmu, jansenizmu, libertynizmu.
Problematyka kultury Rzeczypospolitej zostanie ujęta w perspektywie tradycji wczesnochrześcijańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem elementów antycznych.
Ze względu na interdyscyplinarny charakter programu przewidziany jest udział specjalistów z zakresu filozofii, teologii, historii sztuki, muzyki.
Zamierzamy kontynuować seminarium w kolejnym roku akademickim, stąd większa liczba tematów niż przewidywana ilość zajęć – 30 spotkań co tydzień.
Seminaria będą się odbywać we wtorki w godz. 15-17.30 stacjonarnie, lecz z możliwością udziału on-line. Sala konferencyjna na ul. Dobrej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Student
- zna i rozumie zależności między dyscyplinami humanistycznymi: filozofią, teologią, historią, historia sztuki i muzyki
- zyskuje wiedzę o nowych metodach badań interdyscyplinarnych w zakresie humanistyki
- zna metody analizy oraz interpretacji dzieła artystycznego i literackiego, a także tekstów naukowych
- poznaje metody interpretacji tekstów kultury
- rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a zmianami społecznymi (analizowane na materiale historycznym, a odnoszone do współczesności)
Umiejętności. Student
- potrafi selekcjonować i oceniać krytycznie informacje pochodzące z różnych źródeł
- potrafi sforułować problem badawczy
- potrafi właściwie dobrać i zastosować narzędzia badawcze
- poznaje interdyscyplinarne metody badawcze
- umie samodzielnie zanalizować tekst naukowy, współczesny i źródłowy, w języku polskim, angielskim, łacinie
- posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2+
- umie pracować w zespole naukowym, łączącym profesorow i studentow
Kompetencje społeczne. Student
- jest stymulowany do rozwoju naukowego w zakresie nauk humanistycznych
- rozpoznaje paradygmaty badawcze
- poznaje i szanuje dziedzictwo kulturowe
- wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych i respektuje zasady tolerancji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: