- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
"Bare ruined choirs”/ „Nagi chór zniszczeń”. Kultura angielskiego Renesansu wobec Reformacji 3700-AL-BRC-OG
Kurs interdyscyplinarny, łączący refleksję historyczną z omówieniem róźnic doktrynalnych pomiędzy katolikami, Luteranami i wyznawcami kalwinizmu i z analizą wpływu reformacji na dramat i poezję doby Renesansu (debaty eucharystyczne, ikonoklazm). Cytat w tytule pochodzi z Sonetu 73 Williama Szekspira i stanowi aluzję do spustoszenia, jakie w angielskich świątyniach spowodowali angielscy ikonoklaści za panowania Edwarda VI. Celem kursu jest przedstawienie wpływu Reformacji na sztukę i literaturę w Anglii od Aktu Supremacji do Rewolucji Cromwellowskiej. Znaczący wpływ na zmianę oceny tego wpływu mają prace Eamona Duffy’ego, który zakwestionował stanowisko protestanckich historyków, takich jak A. G. Dickens, jednoznacznie potępiające antyprotestancką politykę Marii Tudor i kardynała Pole’a, a jednocześnie marginalizujące zasięg represji skierowanych przeciw katolikom-rekuzantom za czasów Elźbiety I i jej następcy Jakuba.
Wśród omawianych zagadnień znajdą się, między innymi: historia sporów o Czyściec, odpusty i Eucharystię; związki angielskich protestantów z francuskimi Hugenotami (o Nocy św. Bartłomieja opowiada sztuka Marlowe’a The Massacre of Paris); kwestia przekładów Biblii; kalwińskie i purytańskie ataki na teatr; omówienie działalności rekuzantów lub konwertytów na katolicyzm (Robert Southwell, Richard Crashaw, Augutine Baker; katolickie tropy w twórczości W. Shakespeare’a).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.
Wiedza
• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;
• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,
a w szczególności:
posiada wiedzę na temat kulturowych świadectw Reformacji w Anglii;
zna teksty teologiczne odnoszące się do kwestii znaków Eucharystycznych i do rozumienia sakramentów w różnych optykach reformacyjnych.
Umiejętności
• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;
• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;
• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
w szczególności:
potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje wiedzę na temat historii angielskiej reformacji do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu;
posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu.
Kompetencje
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:
25% aktywność w czasie zajęć
25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru
50% kolokwium ustne
Literatura
ANON. A Lament for the Shrine of Our Lady of Walsingham. https://www.theguardian.com/books/booksblog/2011/feb/23/lament-our-lady-shrine-at-walsingham.
ANON. The Ghast of Gy. https://d.lib.rochester.edu/teams/text/foster-three-purgatory-poems-gast-of-gy-introduction
ANON. The Pearl (fragmenty). Polski przekład w: Pan Gawen i Zielony rycerz, Sir Orfeo, Perła. Tłum. Andrzej Wicher. Warszawa 1997.
CHAUCER, Geoffrey. Prolog do Opowieści Przekupnia relikwii, w: Opowieści kanterberyjskie. Tłum. Jarek Zawadzki. Katowice 2021.
GOSSON, Stephen. The School of Abuse. https://www.luminarium.org/renascence-editions/gosson1.html
HERBERT, George. The Temple. [Świątynia]. https://www.ccel.org/ccel/herbert/temple/TempleFrames.html
(wiersze: “The Altar”, “Sacrifice”, “The Bag”, “Love III”).
LUTHER, Martin. The Babylonian Captivity of the Church, w: The European Reformation Sourcebook. Oxford 2000. 38-39.
MORE, Thomas. Supplication of Souls. https://thomasmorestudies.org/wp-content/uploads/2020/09/Supplication2015-etext.pdf
MARLOWE, Christopher. The Massacre of Paris (i opera Purcella).
SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tłum. M. Słomczyński, Kraków 1982.
SHAKESPEARE, William. Sir Thomas More. https://www.fulltextarchive.com/book/sir-thomas-more
SHAKESPEARE, William. “Sonet 73”. Dowolny przekład.
SIDNEY, Philip. An Apology for Poetry. https://www.gutenberg.org/ebooks/1962.
(fragmenty)
SOUTHWELL, Robert. “The Burning Babe”. https://www.poetryfoundation.org/poems/45183/the-burning-babe
Literatura pomocnicza:
DICKENS, A. G. The English Reformation. London 1964. Rozdziały: The Divorce, The Great Transfer, The Origins of Anglicanism, strony: 167-88 oraz 199-203.
DUFFY, Eamon. The Stripping of the Altars. New Haven and London 2005. Part II: strony 377-478.
CLARY, Ian Hugh. Background to the English Reformation: Three Views. “MJAT” 22 (2011): 77-87.
GREENBLATT, Stephen. Hamlet in Purgatory. Princeton 2001.
GREENBLATT, Stephen. Renaissance Self-Fashioning (Chicago 1980. Rozdział The Word of God in the Age of Mechanical Reproduction, 74-115.
GREENBLATT, Stephen. Will in the World [polski przekład: Szekspir. Stwarzanie świata. Warszawa 2010. Rozdział: Wielki Strach.
RATZINGER, Joseph. Czy Eucharystia jest Ofiarą oraz Problem transsubstancjacji i pytanie o sens Eucharystii, w: Duch liturgii. Tłum. Eliza Pieciul. Kraków 2019.
SHUGER, Debora. Habits of Thought In Elizabethan England. Berkeley 1990.
STARNES. D.T. Our Lady of Walsingham, “Texas Review” 7 (1922): 306-327.
Filmografia: A Man for All Seasons (1966), Elizabeth (1998), Gunpowder (miniseries 2017)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: