Anatomia melancholii. Afekty, humory i szaleństwo w epoce Renesansu 3700-AL-AMAHS-QHU
Kurs zainspirowany jest najnowszym polskim wydaniem wyboru z Anatomii melancholii Roberta Burtona w przekładzie Michała Tabaczyńskiego. Celem kursu jest przedstawienie dzieła Burtona w kontekście renesansowych teorii o humorach, afektach oraz o przyczynach i rodzajach melancholii, a także pokazanie obecności tych poglądów na ciało i umysł człowieka w literackich przedstawieniach szaleństwa (szczególnie jako sposobu budowania postaci w dramacie renesansowym). Analizie zostanie poddany również sam polski przekład i zastosowane w nim strategie (wybór i układ materiału). Tabaczyński postrzega Burtona jako „autora aktualnego (…), który nam mówi o naszym życiu, cywilizacji, szaleństwie naszych czasów”. Spróbujemy zatem również odpowiedzieć na pytanie o współczesną recepcję dzieła Burtona szczególnie w kontekście zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. Porównamy współczesną metodologię badań nad afektami w tekstach kultury z siedemnastowiecznymi poglądami na temat ludzkiego umysłu, afektów, ekspresji uczuć oraz ich odzwierciedleniem w literaturze tego okresu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent
• zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
• zna terminologię z zakresu wybranych dyscyplin w obrębie nauk humanistycznych, w szczególności: literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, historii, nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii
Umiejętności
Absolwent
• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze do analizy zjawisk kultury
• potrafi krytycznie odnieść się do tekstu naukowego z zakresu nauk humanistycznych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego
• analizuje napisane w języku obcym teksty naukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych
Kompetencje społeczne
Absolwent
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:
20% - aktywność w czasie zajęć
60% - pisemna praca semestralna
20% - kolokwium (omówienie pracy semestralnej)
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze
Literatura
• Robert Burton, Anatomia Melancholii, wybrał i przełożył Michał Tabaczyński, 2020.
• Robert Burton The Anatomy of Melancholy (1621), 1924.
• Robert Burton, Religijna melancholia, przełożyła Anna Zasuń, 2010
• Timothy Bright, Treatise of Melancholie (1586), 1940.
• Mary Ann Lund, Melancholy, Medicine and Religion in Early Modern England. Reading „The Anatomy of Melancholy”, 2010.
• Stephanie Shirilan, Robert Burton and the Transformative Powers of Melancholy, 2016.
• Lawrence Babb, „The Elizabethan Malady: A Study of Melancholia in English Literature from 1580 to 1642”, Shakespeare Quarterly, Volume 3, Issue 3, Summer 1952.
• Agnieszka Raubo, „Antyczne źródła renesansowej teorii afektów”, 2012.
• Klibansky Raymond, Erwin Panofsky i Fritz Saxl, Saturn i Melancholia. Studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, 2009.
• Wojciech Bałus, Mundus melancholicus: melancholiczny świat w zwierciadle sztuki, 1996.
• The literature of melancholia: early modern to postmodern (red. Martin Middeke, Christina Wald), 2011.
• Carol Thomas Neely, “‘Documents in Madness’: Reading Madness and Gender in Shakespeare's Tragedies and Early Modern Culture.” Shakespeare Quarterly, vol. 42, no. 3, 1991.
• Tadeusz Sławek, „Jacques and the politics of melancholia”, 2015.
• Joanna Żelazna, Spinozjańska teoria afektów, 2010.
• The Oxford companion to emotion and the affective sciences, (red. Davis Sander, Klaus R. Scherer), 2009.
• The Affect Theory Reader, (red. Melissa Gregg and Gregory J. Seigworth), 2010.
• Brian Massumi, Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation, 2002.
• Leys, Ruth. “The Turn to Affect: A Critique.” Critical Inquiry, 37, 2011.
• Kultura afektu - afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod redakcją Ryszarda Nycza, Anny Łebkowskiej i Agnieszki Daukszy, 2015.
• Barbara Myrdzik, „O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych”, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: