- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Białorusko-polskie miejsca pamięci 3620-BPMP-H-OG
W pierwszej części omawiają się pojęcia pamięci zbiorowej i kulturowej, polityki wobec pamięci oraz koncept miejsc pamięci wprowadzony przez Pierra Nora. Dalsze zajęcia poświęcone wybranym miejscam pamięci z przestrzeni wspólnej dla Białorusi i Polski historii. Są to wydarzenia i postacie inaczej postrzegane w pamięci zbiorowej z każdej strony i budzące spory i emocje w obu społeczeństwach. Pod kątem spełnienia funkcji tożsamościowych scharakteryzowane będą wspólne, oddzielne i paralelne miejsca pamięci białorusko-polskiej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna i rozumie pojęcia pamięci zbiorowej, polityki historycznej i miejsc pamięci
- Student rozumie społeczne uwarunkowanie pamięci zbiorowej
- Student ma świadomość wielości perspektyw pamiętania przeszłości
Umiejętności
- Student potrafi identyfikować wspólne, oddzielne i paralelne miejsca pamięci polsko-białoruskie
- Student jest przygotowany analizowac miejsca pamięci pod kątem ich funkcji tożsamościowych
Kompetencje
- Student samodzielnie identyfikuje zjawiska społeczne związane z konfliktami pamięci i dostrzega potrzebę budowania partnerskich relacji między narodami
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniami przedmiotowymi i pokrewnymi
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny
Obecność na zajęciach
Literatura
Podstawowa:
K. Kończal, Bliskie spotkania z historią drugiego stopnia [w:] A. Szpociński (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa 2009, s. 207-226;
K. Kończał, Miejsce pamięci, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba; współprac. J. Kalicka, Warszawa 2014, s. 229-234;
P. Nora, Between memory and History: Les Lieux de Mémoire, [w:] REPRESENTATIONS, 26 • Spring 1989, p. 7-24;
Polskie miejsca pamięci. Dzieje toposu wolności / red. S. Bednarek, B. Korzeniewski, Warszawa 2014;
R. Traba, Historia – przestrzeń dialogu. Warszawa 2006;
R. Traba, Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI w. Poznań 2009.
Uzupełniająca:
A. Łaniewski, O czym pamięta Białoruś? Katalog białoruskiej pamięci, [w:] Pamięć imperiów w Europie wschodniej: teoretyczne konteksty i porównania / red. A. Nowak, M. Wojnar, Kraków 2015, s. 247-280;
Tematy polsko-białoruskie: historia, literature, edukacja / red. R. Traba, Olsztyn 2003;
A. Tomaszewski, Polskie miejsca pamięci, [w:] tenże, Ku nowej filozofii dziedzictwa, Kraków 2012, s. 309-322;
Z. Szybieka, Państwowa polityka pamięci na Białorusi (w Republive Białoruś) a formowanie się społeczeństwa narodowego, [w:] Przegląd Wschodni, t. XI, z. 4(44), s. 693-712.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: