Wprowadzenie do badań nad kulturą koreańską 3600-WBKK-OW
Zajęcia przeznaczone są dla studentów wiążących swą przyszłą pracę zarobkową lub badawcza z koreańskim obszarem kulturowym. Zajęcia obejmują szerokie spectrum zagadnień metodologicznych, socjologicznych i kulturoznawczych związanych z rejonem. Cykl wykładów ma na celu zapoznanie uczestników z metodyką i metodologią pracy naukowej w Azji Dalekiej, elementami epigrafiki i archiwistyki koreańskiej, najważniejszymi problemami religioznawstwa, etnologii i archeologii Półwyspu, fundamentalną wiedzą dotyczacą historii Korei przednowożytnej, wczesno- I póznonowożytnej oraz współczesnej, ze szczególnym uwypukleniem jej miejsca w światowym łańcuchu dostaw na przestrzeni wieków oraz jej roli geopolitycznej. Zajęcia obejmują też tematykę współczesnego modus vivendi Koreańczyków, ich kulturę korporacyjną i dyplomatyczną, zasady savior vivre’u, specyfikę kultury prawnej, cechy dystynktywne estetyki i filozofii życia społecznego.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Kompetencje akademickie:
- Studenci prowadzą dyskusje oraz wymieniają poglądy na tematy związane ze współczesną historią i społeczeństwami Korei Północnej oraz Południowej
- Studenci opracowują oraz dzielą się informacjami dotyczącymi spraw społecznych, historycznych i prawnych obu Korei.
Kompetencje społeczne:
- studenci rozumieją potrzebę nauki przez całe życie [K-K01]
- studenci potrafią współpracować i pracować w grupach oraz budować relacje [K-K02]
- studenci potrafią współpracować z reprezentantami innych kultur [K-K03]
- studenci są świadomi, że w celu zrozumienia współczesnego świata, powinni pojąć różnice między społeczeństwami, a także widzieć wagę ich religijnych, filozoficznych i historycznych korzeni [K-K05]
- studenci powinni dostrzegać potrzebę dialogu między różnymi tradycjami kulturowymi i historycznymi [K-K06]
- studenci rozumieją wpływ kultury Korei na aspekty kulturowe świata [K-K07]
-studenci aktywnie działają w celu promocji dziedzictwa Korei [K-K08]
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie 1/obecnosci, 2/ aktywnosci na zajęciach oraz 3/ wyniku egzaminu weryfikujacego znajomość podstawowych terminów oraz pojęć związanych z Półwyspem Koreańskim (w proporcjach 20:10:70/100)
Literatura
Rurarz J., 2009, Historia Korei, Dialog
Breen M., 2017, The New Korean, The Random House
Lektury nadobowiązkowe:
Jacoby M., 2018, Korea Południowa. Republika żywiołów, Muza
Godlewski K, 2012, Korea szerokopasmowa, Kwiaty Orientu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: