- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
ABC obcokrajowca w Chinach - czyli co mówić i jak się zachowywać, aby nie popełnić chińskiego faux pas 3600-SJW-ABCOCH-OG
Tematyka zajęć dotyczyć będzie szeroko pojętego życia codziennego, a także podróży. Planowane wstępne tematy to:
1. Kim jestem? - jak poprawnie się przedstawić.
2. Dom i rodzina - jak wygląda chińska rodzina.
3. Liczby i wiek - „zakazane” liczby w języku chińskim.
4. W sklepie - proces robienia zakupów.
5. Chińskie jedzenie - najpopularniejsze potrawy.
6. W restauracji - jak zamówić danie oraz jak zachować się przy stole.
7. Transport - jak kupić bilet i zaplanować podróż.
8. Spotkanie biznesowe - jak zyskać przychylność chińskiego biznesmena.
9. Emocje - jak Chińczycy okazują uczucia.
10. Zwierzęta - ich sytuacja w Chinach.
11. U lekarza - choroby i dolegliwości oraz jak rozmawiać z chińskim lekarzem.
12. Chińska ulica - jakimi prawami się rządzi oraz jak reagować na zaczepki.
13. Na poczcie - jak wysłać paczkę oraz jak wygląda proces kupowania rzeczy online.
14. Bank - wymiana pieniędzy.
15. Chińskie święta - podobieństwa i różnice między polskimi a chińskimi obchodami.
Pełne zajęcia trwają 1,5 h, dlatego zarówno część kulturowa jak i językowa będą trwały po 45 minut każda. W części kulturowej Słuchacz nauczy się, jak reagować w danej sytuacji, natomiast w części językowej pozna odpowiednie zwroty, których będzie mógł użyć w tych konkretnych okolicznościach. Dzięki temu zostanie on wstępnie przygotowany na spotkanie z kulturą chińską zarówno pod względem merytorycznym jak i językowym. Zajęcia są jak kompendium wiedzy na temat „ABC przetrwania w Chinach”.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza (część kulturowa):
-Słuchacz przedstawia schemat klasycznej rodziny chińskiej;
-Słuchacz zachowuje się zgodnie z przyjętymi dla społeczeństwa chińskiego normami;
-Słuchacz opisuje sytuację zwierząt w społeczeństwie chińskim;
-Słuchacz porównuje chińskie i polskie święta;
-Słuchacz wyjaśnia, na czym polegają różnice w okazywaniu uczuć przez Chińczyków i Europejczyków;
-Słuchacz opowiada o potrawach charakterystycznych dla konkretnych regionów Chin;
-Słuchacz odpowiednio reaguje na chińskie zaczepki słowne;
-Słuchacz planuje trasę swojej wymarzonej podróży po Chinach.
Umiejętności (część językowa):
-Słuchacz poprawnie wymawia i rozróżnia tony;
-Słuchacz stosuje odpowiednie zwroty podczas przedstawiania własnej osoby;
-Słuchacz mówi o sobie podstawowe informacje (ile ma lat, skąd pochodzi, ilu członków liczy jego rodzina itp.);
-Słuchacz opowiada, co lubi, a czego nie;
-Słuchacz zamawia jedzenie w restauracji;
-Słuchacz poprawnie liczy po chińsku;
-Słuchacz w jasny i klarowny sposób pyta o drogę;
-Słuchacz opisuje swoje dolegliwości podczas wizyty u lekarza;
-Słuchacz bezproblemowo wymienia pieniądze w banku;
-Słuchacz używa podstawowego słownictwa z zakresu egzaminu państwowego HSK1 (Hanyu Shuiping Kaoshi 1).
Kompetencje społeczne:
-Słuchacz omawia podstawowe różnice kulturowe pomiędzy chińskim, a europejskim stylem życia, w związku z czym potrafi zachować się stosownie w konkretnych sytuacjach.
Kryteria oceniania
Ocena z zaliczenia zajęć jest średnią ocen uzyskanych z dwóch części: kulturowej i językowej.
Zaliczenie części kulturowej podzielone jest na dwa etapy:
Etap 1: test składający się z pytań zamkniętych typu ABC jednokrotnego wyboru. Zakres materiału obejmuje wyłącznie tematykę poruszoną podczas zajęć.
Etap 2: jedno dłuższe zadanie opisowe, na które słuchacz powinien odpowiedzieć w sposób zwięzły, ale i wyczerpujący, a także zawrzeć w nim kilka podstawowych, a zarazem najważniejszych informacji dotyczących danego zagadnienia (informacje te zostaną dodatkowo podkreślone przez prowadzącego podczas każdych zajęć).
Zaliczenie części językowej również jest podzielone na dwa etapy:
Etap 1: test składający się z pytań zamkniętych typu ABC jednokrotnego wyboru (materiał i zagadnienia poruszane podczas zajęć).
Etap 2: krótka rozmowa z wykładowcą na wylosowany przez Słuchacza temat. Lista tematów zostanie odpowiednio wcześniej podana przez wykładowcę. Rozmowa prowadzona będzie w języku chińskim.
Literatura
1. Lin Kai-yu, Pawlak, K. (2009). Mówimy po chińsku. Warszawa: Wiedza Powszechna.
2. Munhak, K. (2010). Koreańczycy, Chińczycy, Japończycy. Skarżysko-Kamienna: Kwiaty Orientu.
3. Wardęga, J. (2015). Współczesne społeczeństwo chińskie. Konsekwencje przemian modernizacyjnych. Toruń: AM - Wydawnictwo Adam Marszałek.
4. Zemanek, A. (2012). Chińszczyzna po polsku. Tom 1 i 2. Poznań: nowela.pl, Instytut Konfucjusza Uniwersytet Jagielloński.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: