- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Buddhist Philosophy. An Introduction 3600-IN-BP-OG
Cykl wykładów ukazuje historię filozofii buddyzmu w Azji Południowej, w tym podaje zarys głównych nurtów filozofii buddyjskiej, w tym filozofię buddyzmu pierwotnego i wczesnego, tradycji tzw. wyższej doktryny (abhidharma) oraz dwóch głównych nurtów tradycji mahajany (‘wielka droga’): szkoły drogi środka (madhyamaka) i szkoły praktyki jogi (yogacara). Kurs jest w języku angielskim
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- zna podstawowe pojęcia związane z buddyzmem
- zna zarys filozofii buddyzmu
- zna powiązania między religią a filozofią i etyką na przykładzie buddyzmu
K_W03
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne związane z buddyzmem oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W07
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii buddyzmu
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe związane z buddyzmem
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Azji Południowej na przykładzie buddyzmu
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej warunkowane religią
K_U03
posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Azji Południowej na przykładzie buddyzmu
K_U10
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Azji Południowej na przykładzie buddyzmu
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej i buddyzmu w kulturze światowej
K_K09
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Azji Południowej i buddyzmu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
(1) regularna obecność (możliwa tylko jedna nieusprawiedliwiona nieobecność),
(2) lektura zadanych tekstów,
(3) teksty ("wejściówki") na każdym z zajęć sprawdzające, czy osoba uczestnicząca przeczytała zadana lekturę,
(4) końcowa pisemna praca zaliczeniowa w języku angielskim
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Siderits, Mark (2007) Buddhism as Philosophy. An Introduction. Aldershot: Ashgate / Indianapolis: Hackett Publishing Company.
LITERATURA DODATKOWA:
Carpenter, Amber D. (2014) Indian Buddhist Philosophy. Metaphysics as Ethics. London–New York: Routledge.
Conze, Edward (1983) Buddhist Thought in India. Three Phases of Buddhist Philosophy. Corrected Edition. London: George Allen & Unwin.
Emmanuel, Steven M. (ed.) (2013) A Companion to Buddhist Philosophy. Chichester: Wiley-Blackwell.
Warder, A.K. (2000) Indian Buddhism. Third Revised Edition. Delhi: Motilal Banarsidass.
Williams, Paul (2009) Mahayana Buddhism. The Doctrinal Foundations. Second edition. London–New York: Routledge.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: