- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Drugi język i kultura afrykańska (hausa) 3600-DJKAH(L)-OG
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, dyskusja, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i wideo. Głównym celem kursu jest nauka języka hausa od podstaw z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Nacisk zostanie położony na opanowanie konwencji ortograficznej zapisu języka hausa alfabetem łacińskim (boko), reguł prawidłowej wymowy, struktur językowych i słownictwa, które umożliwią studentom posługiwanie się językiem hausa w różnych sytuacjach. Zaprezentowany zostanie także system zapisu języka hausa w zmodyfikowanym piśmie arabskim (ajami). Studenci będą poznawać zwroty i słownictwo, mające zastosowanie w różnych sytuacjach życia codziennego (m.in. targowanie się, dawanie porad, zgadzanie się i odmawianie, witanie się, przepraszanie) oraz struktury gramatyczne języka (m.in. zaimki osobowe, system czasowo-aspektowy, partykuła dopełniaczowa). Ponadto w formie wykładu z prezentacją multimedialną oraz dyskusji przedstawione zostaną szczegółowe informacje dotyczące języka hausa (m.in. klasyfikacja genetyczna, związki z innymi językami). Omówiona zostanie mapa językowa Afryki ze szczególnym uwzględnieniem Afryki Zachodniej i Nigerii oraz statusu i zasięgu komunikacyjnego języka hausa. Przybliżone zostaną procesy mające wpływ na rozprzestrzenienie się języka hausa jako lingua franca w tym regionie. Spostrzeżenia studentów dotyczące omawianych tematów oraz metody efektywnego uczenia się języków zostaną poddane dyskusji. Warunkiem zaliczenia jest regularne uczęszczanie i przygotowywanie do zajęć, terminowe przesyłanie prac domowych. Na koniec semestru studenci rozwiążą test składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru, sprawdzający opanowanie materiału z zajęć, obejmującego zagadnienia z zakresu słownictwa, frazeologii, gramatyki oraz kultury. Szczegółowe zagadnienia zostaną podane na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
nieobowiązkowe
Efekty kształcenia
WIEDZA
- absolwent ma podstawową wiedzę o drugim języku afrykańskim (hausa), jego strukturze, historii, piśmie (K_W12)
- absolwent ma świadomość złożonej natury wybranego języka afrykańskiego (hausa), jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (Afryka Zachodnia, Nigeria) (K_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
- absolwent posługuje się drugim językiem afrykańskim (hausa) na poziomie co najmniej podstawowym (K_U12)
- absolwent potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) wybranego języka afrykańskiego (hausa) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16)
- absolwent potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki (Afryka Zachodnia, Nigeria) (K_U17)
KOMPETENCJE
- absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- absolwent potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
Kryteria oceniania
1. Test końcowy składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru.
2. Prace domowe - oceniane jest wykonanie zadania, poprawność językowa, terminowość oddania pracy. Wykonanie wszystkich prac jest pierwszym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
3. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
Literatura
Podręczniki:
Cowan, R. & R. Schuh Spoken Hausa, New York 1976.
Ma Newman, R. & Alh. Maina Gimba, Hausa a dace: A Guide to Functional Hausa. Bloomington 1998.
Dodatkowe lektury i materiały:
Abraham, R.C. Dictionary of the Hausa Language. London 1962.
Bargery, G.P. A Hausa-English Dictionary and English-Hausa Vocabulary. London 1934.
Frajzyngier, Z. Wybór tekstów do nauki języka hausa. Warszawa 1968.
Mu'azu, A., N. Pawak, H. M. Yakasai. Teksty kulturowe hausa/Labaran al'adun Hausawa. Warszawa 2018.
Newman, P. A Hausa-English Dictionary. New Heaven & London 2007.
Pawlak, N. Język hausa. Warszawa 1998.
Pawlak N., Gramatyka języka hausa w ćwiczeniach. Warszawa 1978.
Piłaszewicz, S. Język hausa. Warszawa 1971.
Internetowe zasoby tekstów w języku hausa.
Własne materiały (teksty i nagrania) wykładowców.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: