Historia Indii3 3600-7-IN2-HI3
1. Zmiany polityczne w Indiach i nowe ruchy społeczne. Indyjski Kongres Narodowy.
2. Ruch Swadeśi. Powstanie Ligi Muzułmańskiej (1906) i rozłam w Kongresie Narodowym (1907). Reformy brytyjskie przed I wojną światową.
3. Ustawy Rowlatta (1918-1919). Ruchy polityczno-społeczne: Gandhi i ruch obywatelskiego nieposłuszeństwa, Ruch Khilafat. Kampania "Opuśćcie Indie".
4. Ruchy niepodległościowe. Subhas Chandra Bose i Indyjska Armia Narodowa. Idea Pakistanu.
5. Wydarzenia po 1945 r. do proklamacji niepodległości przez Indie i Pakistan
6. Czasy Jawaharlala Nehru (1946-1962)
7. Czasy kryzysów (1962-1969)
8. Czasy Indiry Gandhi, część pierwsza (1969-77)
9. Czasy Indiry Gandhi, część druga (1977-84)
10. Czasy Rajiva Gandhi (1984-91)
11.Kontrowersje ,,Mandal’’ i ,,Mandir’’, reformy gospodarcze i polityczna niestabilność (1989-1997)
12. Rządy National Democratic Alliance (1998-2004) i wojna o Kargil (1999)
13. Nowe tysiąclecie - nowe wyzwania
14. Rządy BJP (2014-2019 i od 2019)
15. Indie w XX i na początku XXI wieku - podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury: literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w
wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Egzamin po III semestrze. Obowiązuje znajomość tematyki semestrów I i II przedmiotu Historia Indii z I roku studiów oraz semestru III (z II roku studiów).
Literatura
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2016, wyd. 6.
K. Iwanek, A. Burakowski. Indie. Od kolonii do mocarstwa. 1857-2013, WN PWN, Warszawa 2013.
Kieniewicz, Jan: Historia Indii. Ossolineum, Warszawa 2003.
Indie, w: Encyklopedia Historyczna Świata, Tom X, Kraków 2002.
Fragmenty opracowań wybrane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: