Gramatyka jezyka afrykańskiego1S 3600-7-AF4-GJA1S
Przedmiotem zajęć jest wstęp do znajomości historii języka i dialektów suahili oraz gramatyka opisowa tego języka w zakresie fonologii, morfologii i składni. Poszczególne tematy omawiane są z punktu widzenia językoznawczej analizy teoretycznej i uwzględniają następujące zagadnienia:
Historia ludności i języka suahili
Przynależność genetyczna i zróżnicowanie dialektalne suahili
Zasób i dystrybucja fonemów i alofonów w języku standard
Struktura sylaby w słownictwie bantuskim i zapożyczonym
Wyraz prozodyczny (zasada „minimalności”) i akcent
Procesy morfonologiczne (prefiksalne, sufiksalne, harmonia wokaliczna)
Struktura rdzenia nominalnego i kategorii imienia
Produktywność klas rzeczownikowych
Derywacja rzeczowników odczasownikowych
Struktura rdzenia czasownikowego i form czasownikowych
Formy pochodne czasownika: kombinacje, frekwencja
Zaimki, ideofony i inne kategorie gramatyczne
Mechanizm kongruencji, grupa nominalna, zdanie nominalne i werbalne, system czasowo-aspektowy, czasowniki o funkcji posiłkowej, wyrażanie porównania, specyfika składniowa klas lokatywnych, zdanie pojedyncze i złożone (współrzędnie oraz podrzędnie), przechodniość czasownika, funkcje i właściwości gramatyczne form pochodnych czasownika, mowa zależna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu przewidzianego programem student:
Wiedza:
- ma obszerną wiedzę o strukturze języka suahili na poziomie składni;
- ma świadomość złożonej natury języka suahili;
- ma świadomość różnorodności językowej świata.
Umiejętności:
- posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny składni;
- potrafi opisać najważniejsze zjawiska składni języka suahili.
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku suahili, jego strukturze, historii, piśmie K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka suahili, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Afryki Wschodniej K_W13
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Afryki Wschodniej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U9
- posługuje się językiem suahili na poziomie podstawowym K_U12
- potrafi analizować i interpretować proste teksty źródłowe w języku suahili K_U13
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02,
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03,
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06,
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Wschodniej Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej K_K09
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na koniec roku oraz obecność na zajęciach.
Literatura
literatura podstawowa:
Ashton E. O., 1944, Swahili grammar, including intonation, Longman: Londyn.
Ohly R., Kraska-Szlenk I., Podobińska Z., 1998, Język suahili, Dialog: Warszawa.
Polomé E. C., 1967, Swahili language handbook, CAL: Waszyngton.
Zúbková Bertoncini E., 1987, Kiswahili kwa furaha, cz. I, Opera Universitaria, Napoli.
+ prace poświęcone poszczególnym zagadnieniom
Loogman, A. 1965. Swahili Grammar and Syntax. Louvain.
Massamba, D. P. B. 1987. „The effect of language modernization on the phonological system of the Kiswahili language”. Kiswahili 54/1-2: 142-151.
Nurse, D. i Th. Hinnebusch. 1993. Swahili and Sabaki: A Linguistic History. Berkley: University of California Press.
Nurse, D. i Th. Spear. 1985. The Swahili: Reconstructing the History and Language of an African Society, 800-1500. Philadelphia: University of Pensylvannia Press.
Ohly, R., I. Kraska-Szlenk i Z. Podobińska. 1998. Język suahili. Warszawa: Dialog.
Piłaszewicz, S. i E. Rzewuski. 2004. Wstęp do afrykanistyki (rozdział 8 ). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Polomé, E. C. 1967. Swahili Language Handbook. Washington: CAL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: