Gramatyka języka afrykańskiego2A 3600-7-AF1-GJA2A
Pismo etiopskie, które istnieje od początków naszej ery i jest używane jedynie w Etiopii stanowi najważniejszy wyznacznik kultury etiopskiej. Posiada 238 podstawowych znaków, które są odmianami 34 liter-spółgłosek połączonych w sylaby z siedmioma samogłoskami. Po opanowaniu alfasylabariusza i poznaniu najważniejszych wyrażeń używanych w kontaktach interpersonalnych, a także zaimków osobowych, dzierżawczych, wskazujących i pytajnych zaczniemy poznawać czasowniki. Pierwszym, którym się zajmiemy jest czasownik 'być'. Odmienia się on przez osoby. Później poznamy czas przeszły prosty i jego odmianę - jest to najprostszy czas, jeśli chodzi o fleksję. Bardziej złożony czas teraźniejszo-przyszły będzie następnym etapem nauki. Język amharski jest językiem semickim, gdzie ważną rolę pełnią rdzenie posiadające wartość semantyczną, a więc niosącą znaczenie wyrazu. Rdzenie są podstawą do budowania zarówno czasowników, jak i rzeczowników. Dlatego też od samego początku będziemy zwracać uwagę na zasady słowotwórstwa w oparciu o rdzenie w języku amharskim.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu nauki student pozna pismo i nabędzie podstawową umiejętność porozumiewania się w sytuacjach codziennych. Zdobędzie informacje na temat podstawowych zagadnień gramatyki języka amharskiego.
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku amharskim, jego strukturze, historii, piśmie K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopii K_W13
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Rogu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U9
- posługuje się językiem amharskim na poziomie podstawowym K_U12
- potrafi analizować i interpretować proste teksty źródłowe w języku amharskim K_U13
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) języka amharskiego K_U16
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii K_U17
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02,
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03,
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06,
- ma świadomość znaczenia kultury Etiopii w kulturze światowej K_K07,
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Etiopii K_K08,
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Rogu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej K_K09
Kryteria oceniania
Obecność (dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
Zaangażowanie
Zaliczenie pisemne
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
Appleyard, D.1995. Colloquial Amharic, London-New York: Routledge.
Bezza Tesfaw Ayalew. 2005. Let’s speak Amharic,Wisconsin: NALRC.
Hudson, G., Anbessa Teferra, Essentials of Amharic, Koeln: Rudiger Koppe Verlag, 2007.
Leslau, W., Introductory Grammar of Amharic, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2000.
Łykowska, L., Gramatyka języka amharskiego w ćwiczeniach, Warszawa: Dialog, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: