Drugi język afrykański - Język amharski1 3600-5-AF3-IIJAA1
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka amharskiego dla studentów na poziomie średniozaawansowanym. Mają na celu doskonalenie wcześniej nabytych umiejętności komunikacyjnych w rozumieniu tekstu mówionego i pisanego, tłumaczeniu, mówieniu i tworzeniu wypowiedzi pisemnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
ma obszerną wiedzę o jednym języku afrykańskim (amharskim, hausa lub suahili), jego strukturze, historii, piśmie, a także podstawową wiedzę o drugim języku afrykańskim lub języku arabskim
ma świadomość złożonej natury wybranego języka afrykańskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z wybranego języka afrykańskiego na język polski
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Afryki prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej wybranego regionu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych
posługuje się jednym językiem afrykańskim (amharskim, hausa lub suahili) na poziomie co najmniej średniozaawansowanym oraz drugim językiem afrykańskim lub jezykiem arabskim na poziomie co najmniej podstawowym
potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w wybranym języku afrykańskim
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z wybranego języka afrykańskiego na język polski
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur Afryki poprzez analizę językową/ filologiczną
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) wybranego języka afrykańskiego i narzędziami
służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej wybranego regionu Afryki w języku polskim oraz w wybranym języku afrykańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej wybranych regionów Afryki
posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w wybranym języku afrykańskim
potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w językach afrykańskich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury krajów Afryki w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej wybranego regionu Afryki
Kryteria oceniania
kontrola obecności – dopuszcza do zaliczenia
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
końcowy sprawdzian pisemny
Literatura
Zajęcia stanowią kontynuację nauki języka amharskiego dla studentów na poziomie średniozaawansowanym. Mają na celu doskonalenie wcześniej nabytych umiejętności komunikacyjnych w rozumieniu tekstu mówionego i pisanego, tłumaczeniu, mówieniu i tworzeniu wypowiedzi pisemnych (z naciskiem na rozwijanie biegłości konwersacyjnej w odniesieniu do tematyki ogólnej, lekturę amharskiej literatury oraz współczesnej prasy). Wykorzystywane będą materiały dydaktyczne różnego typu: teksty, materiały audiowizualne oraz ćwiczenia, dobrane bądź opracowane przez osobę prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: