Drugi język afrykański – amharski2.2 3600-5-AF2-IIJAA2.2
Nauka obejmuje alfasylabariusz etiopski, podstawy gramatyki, dialogi przydatne w życiu codziennym, a także podstawowe pojęcia stanowiące amharskie słowa-klucze do poznania kultury i społeczeństwa Etiopii.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu nauki student nabędzie umiejętność porozumiewania się w sytuacjach codziennych (powitania, zakupy, wizyta u lekarza, wyjazdy, itp.). Nabędzie umiejętność czytania, rozumienia tekstu pisanego i mówionego na poziomie średniozaawansowanym i samodzielnego konstruowania prostych wypowiedzi.
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku amharskim, jego strukturze, historii, piśmie K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopiii K_W13
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Rogu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U9
- posługuje się językiem amharskim na poziomie podstawowym K_U12
- potrafi analizować i interpretować proste teksty źródłowe w języku amharskim K_U13
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) języka amharskiego K_U16
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii K_U17
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02,
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03,
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06,
- ma świadomość znaczenia kultury Etiopii w kulturze światowej K_K07,
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Etiopii K_K08,
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Rogu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej K_K09
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
Końcowe zaliczenie pisemne
Attendance
Participation
Final evaluation
1. Sylabariusz etiopski, zasady interpunkcji i ortografii języka amharskiego/ Ethiopian script, punctuation and basic ortography rules.
2. Pozdrowienia w różnych sytuacjach: prywatnych i oficjalnych, a także w zależności od różnych pór dnia, roku, świąt, etc./ Greetings in a variety of situations.
3. Dom i rodzina – terminy pokrewieństwa –– stosunki i zależności rodzinne oraz te w społeczeństwie etiopskim/ Home and family – kinship terms – family and social relations.
4. Ubiory i kolory – etiopski sposób ubierania się w zależności od statusu społecznego oraz okazji. Kolory Etiopii – różnorodność etniczna/ Dresses and colours.
5. Etiopski kalendarz – dni, miesiące, lata/ Ethiopian calendar – days, months and years.
6. Liczebniki/ Numbers
Laboratorium językowe, dyktanda, ćwiczenia
Language laboratory, exercises, drills
Siilawi fidel. Huletenya mets’haf. Addis Abeba.
Amharic the Easy Way – audio CD, Shining Star Multimedia, USA, 2006.
Łykowska, L. 1998. Gramatyka języka amharskiego: ćwiczenia Warszawa: Dialog.
Literatura
W zależności od prowadzącego literatura przedmiotu może obejmować następujące pozycje:
Depending on the tutor literature can consist of any of the following:
Amharic the Easy Way – audio CD, Shining Star Multimedia, USA, 2006.
Appleyard, D.1995. Colloquial Amharic, London-New York: Routledge.
Bezza Tesfaw Ayalew. 2005. Let’s speak Amharic,Wisconsin: NALRC.
Łykowska, L. 1998. Gramatyka języka amharskiego: ćwiczenia, Warszawa: Dialog.
Siilawi fidel. Huletenya mets’haf. Addis Abeba.
Tariku Awek'e Yeamarinya fidel melmeja. 2007. Addis Abeba.
Yehwalashet Desaleny. 2006. Amarinya agazh. 1 nya kifil, Addis Abeba: Blue Nile asatamina akefafay,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: