SEMBAD: Cynizm klimatyczny Polaków 3502-SEMBAD55
Dyskusja na temat zmian klimatu i sposobów przeciwdziałania im od dawna obecna w powszechnej świadomości stała się ważnym przedmiotem sporów politycznych. Wyniki badań w Polsce pokazują, że obywatele dostrzegają wagę zmiany klimatu oraz jej skutków (CBOS 2019). Częściej jednak obserwowane zmiany dotyczą odległych zjawisk „gdzieś na świecie”, rzadziej w Polsce, w najmniejszym stopniu w najbliższym otoczeniu (Danae 2018). Polska znajduje się również wśród trzech krajów o najniższym w Europie odsetku respondentów zgadzających się, że istnieje związek między działalnością człowieka a zmianą klimatu - 27% wobec 93% średniej ogólnoeuropejskiej (Eurobarometr 2018). Badacze denializmu wskazują na istnienie różnych jego odmian: od bardziej indywidualnych o charakterze psychologicznym po uwarunkowane czynnikami społeczno-kulturowymi (Stanley Cohen zob. także opracowanie the Inconvienient Mind Stefana Flothmanna dla Greenpeace). W warunkach konfliktu i rosnącej polaryzacji politycznej dużym zagrożeniem jest wiązanie denializmu klimatycznego z tożsamościami społecznymi lub politycznymi (przypadek elektoratu republikańskiego w USA). W obecnej sytuacji w Polsce niepokojące wydaje się coraz mocniejsze włączanie denializmu w tożsamość zwolenników części partii politycznych oraz marginalizowanie tej tematyki w przekazie pozostałych sił politycznych. W dużym stopniu wynika to z braku dobrej diagnozy dotyczącej różnych typów denializmu oraz wiedzy o możliwych sposobach oddziaływania na niego.
W ramach seminarium badawczego przeprowadzimy eksploatacyjne badania denializmu klimatycznego w Polsce oraz zastanowimy się nad tym, jak wypracować narzędzia oddziaływania politycznego pozwalające włączać różne elementy działań pro-klimatycznych do polityki głównego nurtu.
Na poziomie poznawczym podstawowym celem projektu jest uzyskanie wiedzy na temat zróżnicowania stosunku Polaków do zmian klimatycznych i mających im przeciwdziałać programów w tym grup bezpośrednio zaangażowanych w funkcjonowanie przemysłu węglowego.
Chodzi także o weryfikację hipotez mówiących o włączaniu określonej postawy wobec zmian klimatu w szersze tożsamości politycznych (np.: łączenie denializmu z konserwatywną tożsamością polityczną).
Badania terenowe obejmą m.in. badania etnograficzne, obserwacje, wywiady indywidualne i focusy realizowanych np.: w okolicach elektrowni i kopalni węgla brunatnego Bełchatów. Przedsiębiorstwo to odpowiada za największą na świecie jednostkową emisję CO2 do atmosfery. Wśród badanych znajdą się różne grupy interesariuszy: od polityków i menadżerów, przez górników, związkowców, mieszkańców regionu oraz działaczy organizacji społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
Kryteria oceniania
Zajęcia kończyć się będą raportem badawczym przygotowywanym w małym zespole. Oceniane będzie także zaangażowanie w prace terenowe oraz pracę na zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieobecności nie może przekroczyć połowy zajęć [i osobno połowy zajęć w terenie]. Po przekroczeniu limitu dwóch nieobecności w semestrze należy zaliczać przygotowując prace pisemne na tematy poruszane na zajęciach.
Literatura
Anthony Giddens, Klimatyczna katastrofa, Warszawa 2009; U. Beck: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa 2002, Scholar.
U. Beck: Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Warszawa 2012, Scholar.
Stefana Flothmanna the Inconvienient Mind 2019.
Falzon, Mark-Anthony. „Multi-sited Ethnography: Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research.” W Multi-sited Ethnography Theory, Praxis and Locality in Contemporary Research, autor:
edit. Mark-Anthony Falzon, 1-23. Ashgate, 200
Marcus G.E.(2005), Mulit-sited Ethnography: Five or Six Things I Know About It Now”, w: Problems and Possibilities in Multi-sited Ethnography Workshop, 27-28 June 2005, University of Sussex.
Marcusa George'a E. (1995) „Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography”.
Burawoy, M. (1998), The extended case method, sociological theory, 16:1, March 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: