Zespołowy projekt badawczy - perspektywa socjologiczna 3502-JIS-SC
Celem zajęć jest: 1) przybliżenie studentom zróżnicowanych sposobów opisywania i analizowania rzeczywistości społecznej (ze sfery życia rodzinnego i obyczajowości) z perspektywy socjologicznej = omówienie przykładów badań jakościowych oraz badań skupionych na analizie dyskursu; 2) zapoznanie studentów z jedną z podstawowych metod prowadzenia badań jakościowych: pogłębionym wywiadem indywidualnym + realizacja wywiadów przez studentów; 3) zapoznanie studentów z metodologią analizy materiału empirycznego zebranego podczas badania prowadzonego metodą wywiadów rodzinnych + analiza przeprowadzona przez studentów; 4) ćwiczenie umiejętności pracy zespołowej.
W ramach zajęć studenci, pracując samodzielnie przeprowadzą jeden poglębiony wywiad indysidualny oraz pracując w zespołach, przeprowadzą analizę materiału empirycznego zebranego podczas badań realizowanych metodą wywiadów rodzinnych (studentom zostaną udostępnione transkrypcje wywiadów przeprowadzonych w ramach grantu NCN OPUS „Praktyki rodzicielskie we współczesnych polskich rodzinach - rekonstrukcja codzienności”, którego jestem kierownikiem.
Efekty kształcenia
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki
społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na
integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych.
K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz
społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnych i grupowych.
K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych.
K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu
socjologicznej analizy dyskursu.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U02 Posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy
dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. Pozwala to na
rozwiązywanie – z uwzględnieniem perspektywy lingwistycznej – złożonych problemów
występujących w dziedzinie komunikacji i dyskursów społecznych.
K_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa,
lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej oraz podejmować autonomiczne działania
zmierzające do rozwijania swych umiejętności i kierowania własną karierą zawodową.
K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i
semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów
intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie
społeczne.
K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii
innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.
K_U20 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z
różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi dobierać właściwe
środki komunikacji do określonych działań.
K_K06 Potrafi wskazać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_K08 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i
potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań.
Kryteria oceniania
Aby uzyskać pozytywną ocenę student musi:
• przygotować pozytywnie oceniony referat-prezentację;
• przygotować projekt badania, jedno z ustalonych narzędzi badawczych oraz krótką analizę wybranego materiału z programu telewizyjnego
• sumiennie przygotowywać się do zajęć;
• aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Student może mieć maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności w czasie semestru.
Literatura
Hanna Bojar. 1991. Rodzina i życie rodzinne. (w:) Mirosława Marody (red.) Co nam zostało z tych lat … Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej. Londyn: Wydawnictwo Aneks
Witold Szabłowski, Izabela Meyza. 2011. Nasz mały PRL. Pół roku w M-3 z trwałą, wąsami i maluchem. Kraków: Znak, Kraków (fragment)
Svetlana Gutkowa. 2012. rozdział 5: Wywiad w badaniach jakościowych. (w:) Dariusz Jemielniak (red.) Badania jakościowe - metody i narzędzia (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. strony 111-130
Sylwia Urbańska. 2015. rozdział: Strategie reperowania tożsamości. (w:) Matka Polska na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Mariola Bieńko, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak. 2017. Wciąż jeszcze w gnieździe rodzinnym? Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Steinar Kvale. rozdział 9. Analiza wywiadów. (w:) Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Filip Schmidt. 2015. Para, mieszkanie, małżeństwo. Dynamika związków intymnych na tle przemian historycznych i współczesnych dyskusji o procesie indywidualizacji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Eva Illouz. 2015. Hardkorowy romans. Pięćdziesiąt twarzy Greya, bestsellery i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: