Analiza dyskursu wizualnego (cz. I) 3502-JIS-7-2
Zajęcia dotyczą analizy dyskursu wizualnego w perspektywie so-cjologicznej. W odróżnieniu od najczęstszych ujęć analizy dyskur-su, które sprowadzają go do języka, te zajęcia eksponują istotną rolę przedstawień wizualnych. Umiejętność dekonstrukcji znaczeń zawartych w dyskursie wizualnym oraz ich umiejętna interpretacja socjologiczna to kwestie kluczowe dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i kultury.
Zajęcia składają się z dwóch ściśle związanych części: teoretycznej i warsztatowej. W tej pierwszej dyskutujemy nad różnymi teore-tycznymi ujęciami problematyki wizualności odnoszącymi się zwłaszcza do: interpretacji kompozycyjnej, analizy semiologicznej, analizy obrazu jako dyskursu, analizy życia społecznego obiektów wizualnych, analizy fotograficznej. W części drugiej przekładamy te rozważania na narzędzia badawcze, które studenci wykorzystują do pracy na wybranym materiale. Staramy się śledzić to, jak w zależności od medium czy przestrzeni, w której eksponowany jest obraz zmienia się jego społeczny i symboliczny wydźwięk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.
K_W07: Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.
K_W10: Ma rozszerzoną wiedzę o specyfice nauk społecznych – zwłaszcza socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną.
K_U01: Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U05: Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu
i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.
K_U06: Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.
K_U11: Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.
K_U13: Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność.
K_U16: Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją.
K_K09: Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.
Kryteria oceniania
Prezentacja wyników analiz w formie pisemnej (prace domowe)
Literatura
Berger, J. (2008) Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl. Warszawa: Alet-heia.
Drozdowski, R. (2009) Obraza na obrazy: Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i s-ka.
Harper, D. (1998) ‘An Argument for Visual Sociology’, w: J. Prosser (red.), Image-based research. A sourcebook for Qualitative Resear-chers (pp. 20-35). London: Routledge.
Krajewski, M. (2010) W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej. Warszawa: Bęc Zmiana.
Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba. War-szawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Lash S., Lury C. (2011) Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj. Kraków: WUJ.
Ranciere, J. (2007) Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mo-ścicki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.
Rose, G. (2015). Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot. Warszawa: WN PWN.
Sennett, R. (2009) Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankow-ska. Warszawa: Wyd. Muza.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: