Nowe media a komunikacja 3502-JIS-4
Mapa a terytorium – informacja i świat;
Rozwój nowych mediów związany jest z rozwojem teorii
informacji i komunikacji. Intuicyjne, potoczne rozumienie
tych pojęć często jednak prowadzi na manowce. Dyskusję o
mediach w cyfrowym świecie zacząć więc należy od
uporządkowania i wyjaśnienia podstawowych pojęć;
2. Interfejsy, kody, symbole – terror hiperkomunikacji;
Żyjemy w wirtualności rzeczywistej – większość aktów
komunikacji i postrzegania rzeczywistości zapośredniczona
jest przez maszyny. Jak w świecie ztechnicyzowanej
hiperkomunikacji powstaje sens i znaczenie;
3. Homo irretitus – człowiek usieciowiony.
Jaka jest struktura społecznej rzeczywistości? Czy hierarchie
ustąpiły miejsca sieciom i jak w społeczeństwie sieciowym
kształtuje się podmiotowość?
4. Żyć w przestrzeni hybrydowej, czyli geometria cyfrowego
świata.
W dobie cyfrowej hiperkomunikacji zmienia się geometria
społecznego świata – czas, przestrzeń, rzeczywistość
wymagają nowych definicji. Czy język w ogóle nadąża za tą
zmianą?
5. Bity, bajty i atomy – metafory w cyfrowym życiu
codziennym.
Metafory są kluczowym instrumentem komunikowania.
Jakimi metaforami posługuje się człowiek cyfrowy i na ile
są one wytworem rzeczywistości a na ile służą wytwarzaniu
jej symbolicznych reprezentacji?
6. Moja matka była komputerem – technika i płeć.
Ewangelizatorzy cyfrowej rewolucji podkreślają
emancypacyjny potencjał nowych mediów. Dlaczego więc
świat cyfrowych technologii, zarówno w wymiarze
korporacyjnego głównego nurtu, jak i hakerskiej alternatywy
jest przestrzenią niemal pełnej męskiej dominacji?;
7. Proteusz, Hermes, Ariadna – mitologie nowych mediów.
Nowa rzeczywistość społeczna domaga się mitów
legitymizujących symbolicznie jej strukturę.
8. Miłość na odległość – interfejsy intymności.
Zmieniając geometrię przestrzeni społecznej nowe media
przyczyniły się także do sposobów tworzenia więzi, również
w intymnym aspekcie relacji międzyludzkich. czy jeszcze
możliwa jest miłość od pierwszego wejrzenia?
9. Od Chiapas do Majdanu – język i rewolucja w dobie
nowych mediów.
10. Władza i komunikacja.
11. Język jako surowiec – wstęp do krytyki kapitalizmu
semiotycznego.
12. Demokratyzacja czy proletaryzacja? Praktyki językowe i
kulturalne w cyfrowej rzeczywistości.
13. Cyfrowa demencja i inne legendy.
14. Ironiczny widz – media jako technologie siebie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student kończący przedmiot:
- Ma pogłębioną wiedzę o języku, jego złożonej i historycznie
zmiennej naturze oraz jego roli w komunikacji społecznej.
-‐ Ma orientację we współczesnym życiu intelektualnym i
kulturalnym w Polsce i w wybranych rejonach świata.
-‐ Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o zasadach i
społecznych konsekwencjach ich funkcjonowania dla
instytucjonalizacji życia społecznego.
-‐ Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją
a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media
lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.
-‐ Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku
dyskursów społecznych i kulturowych.
-‐ Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikacyjnych i
dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych.
-‐ Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a
przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.
-‐ Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np.
politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w
nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
-‐ Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk
społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk
z perspektywy socjologicznej analizy dyskursy i badań nad
komunikacją.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywny udział w zajęciach,
napisanie eseju na koniec zajęć.
Sposób zaliczenia Praca semestralna w formie eseju o objętości ok. 10 stron
(18 - 20 tys. znaków ze spacjami).
Literatura
1. Manuel Castells, Władza komunikacji, Warszawa
2013;
2. Manuel Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy
społeczne w erze internetu, Warszawa 2013;
3. Manuel Castell, Społeczeństwo sieci, Warszawa
2011;
4. Edwin Bendyk, Antymatrix. Człowiek w labiryncie
sieci, Warszawa 2004;
5. Edwin Bendyk, Bunt Sieci, Warszawa 2012;
6. Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa
2006;
7. Eva Illouz, Uczucia w dobie kapitalizmu,
Warszawa 2013;
8. Nicholas Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa
na nasz mózg, Warszawa 2012
9. Mirosław
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: