Dialog społeczny i międzykulturowy 3502-JIS-12
W obliczu rosnącej fali agresji komunikacyjnej w różnych dziedzinach życia, spowodowanej instrumentalizacją kontaktów społecznych i wynikającym z niej zanikaniem naturalnych więzi międzyludzkich, nauki humanistyczne stają przed dylematem wypracowania rozwiązań postępującego kryzysu cywilizacyjnego. Odpowiedzią na pogłębiającą się alienację człowieka we współczesnym świecie i wynikającą z niej pasywność, czy niemoc w samodzielnym rozwiązywaniu powstających konfliktów i sporów są różnego rodzaju formy dialogu społecznego, jako komunikacyjne działania partycypacyjne, przywracające relacje solidarności i współpracy w stosunkach społecznych.
Celem zajęć jest poszukiwanie i wskazywanie językowych strategii konstruktywnego porozumiewania się w sferze publicznej i prywatnej. Należą do nich dyskursy o charakterze pojednawczym, takie jak negocjacje integratywne, terapia, mediacja, poradnictwo, konsultacje społeczne, czy – z perspektywy historycznej – upamiętnianie. Stanowią one komunikacyjne środki pokojowo zorientowanego dialogu, którego istota polega na przekraczaniu partykularnych interesów stron oraz pokonywaniu barier i wzajemnych uprzedzeń. Jako formy alternatywnego rozwiązywania sporów omawiane sposoby komunikowania się służą budowaniu pojednania i współpracy w rozległych obszarach życia wprowadzając w nie klimat partnerskiej równości, suwerenności i zaufania jako podstaw społecznego porozumienia w pluralizmie i wolności.
Nakład pracy studenta (2 ECTS) :
30h - uczestnictwo w zajęciach
15h – lektura i zadania domowe
15h - przygotowanie końcowego projektu zaliczeniowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K2_W15
Ma pogłębioną wiedzę o komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w
komunikacji dla trwałości więzi społecznych.
K2_W16
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych;
K2_U14
Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiejoraz proponować możliwe rozwiązania.
K2_U15
Umie identyfikować i analizować dyskursy, którychfunkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów.
K2_K03
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi dobieraćwłaściwe środki komunikacji do określonych działań.
K2_K04
Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumieniem dla inności
K2_K07
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego z językiem i komunikacją w różnych obszarach społecznych.
Kryteria oceniania
Metoda:
zaliczenie ustne na podstawie prezentacji projektu semestralnego (100% oceny końcowej)
Kryteria:
Ocena z zaliczenia wystawiana jest na podstawie stopnia opanowania materiału z zajęć, umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do własnego projektu badawczego oraz tworzenia wypowiedzi ustnych na tematy naukowe.
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
Literatura
Arendt, Hannah. 1998. The Human Condition. Chicago: University of Chicago Press.
Bush, Robert A. Baruch / Joseph P. Folger. 2005. The Promise of Mediation. The Transformative Approach to Conflict. San Francisco: Jossey-Bass.
Cloke, Kenneth. 2001. Mediating Dangerously. The Frontiers of Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
Ensink, Titus / Christoph Sauer (eds.). 2003. The Art of Commemoration. Fifty Years after the Warsaw Uprising. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Gójska, Agata et al. 2012. Konsultacje społeczne w przestrzeni wielkomiejskiej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Socjologiczne.
Grillo, Eric. (ed.). 2005. Power without Domination. Dialogism and the Empowering Property of Communication. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Grimshaw, Allen D. (ed.). 1990. Conflict Talk. Sociolinguistic Investigations of Arguments in Conversations. Cambridge: CUP.
Gutmann, Amy / Dennis Thompson. 1996. Democracy and Disagreement. The Belknap Press of Harvard University Press.
Habermas, Jürgen. 1984. The Theory of Communicative Action. Vol. 1. Reason and the Rationalization of Society. Boston: Beacon Press.
Muntigl, Peter. 2004. Narrative Counselling. Social and Linguistic Processes of Change. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Pawelczyk, Joanna. 2010. Talk as Therapy. Linguistic Investigations in Psychotherapy. Poznań: UAM.
Reykowski, Janusz (ed.) 2007. Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej. Warszawa: Academica.
Ricoeur, Paul. 1992. Oneself as Another. Chicago and London: University of Chicago Press.
Rogers, Carl. 2002. O stawaniu się osobą. Poglądy terapeuty na psychoterapię. Poznań: Rebis.
Skarżyńska, Krystyna / Urszula Jakubowska / Jacek Wasilewski (eds.). 2007. Konflikty międzygrupowe. Przejawy, źródła i metody rozwiązywania. Warszawa: Academica.
Tanner, Deborah. 1998. The Argument Culture. Moving from Debate to Dialogue. New York: Random House.
Verdoolaege, Annelis. 2008. Reconciliation Discourse. The Case of the Truth and Reconciliation Commission. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Wesołowska, Elżbieta. 2010. Deliberatywne rozwiązywanie konfliktów wartości. Wielość dróg do porozumienia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Winslade, John / Gerald Monk. 2000. Narrative Mediation. A New Approach to Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: