Epidemia koronawirusa jako wydarzenie społeczne i polityczne 3502-FAKLek-MGR
W trakcie seminarium, na podstawie lektury i analizy publikacji prasowych (polskich i zagranicznych, tzn. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, The Economist, ew. tygodniki np. Polityka) będziemy szukali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób element biologiczny życia ludzi (koronawirus) wpłynął na życie społeczne i kulturę, w szeroko rozumianym sensie, a więc włączając w to gospodarkę – gospodarki narodowe i gospodarkę globalną. Jednym z problemów będzie sposób interpretacji epidemii w kategoriach kulturowych (zapomniana tradycja) oraz politycznych. Jednym z zagadnień będzie tu kwestia lęku i strachu przed zakażeniem – jej rola i sposób zarządzania lękiem przez ludzi, społeczeństwa, państwa. W jaki sposób epidemia – i dlaczego? – tak dramatycznie zmieniła życie ludzi i społeczeństw na całym świecie? Jaką rolę przyjęły na siebie rządy państw demokratycznych i niedemokratycznych? W jaki sposób wykorzystały elity polityczne – partyjne – epidemię dla własnych, a nie społecznych, celów politycznych, czyli zapewnienia sobie władzy? Warto też rozważyć, dlaczego covid-19 tak drastycznie wpłynął na stan gospodarki? To zasadnicze pytania, ważne, na które trudno będzie zresztą w pełni znaleźć odpowiedź na jednosemestralnych zajęciach, niemniej jednak spróbujemy to uczynić na tyle, na ile się da. W dodatku ważne miejsce zajmą wyniki badań, przeprowadzonych w trakcie epidemii, dotyczących różnych aspektów życia, w tym także badania warsztatowe studentów IS, realizowane w r. 2020.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
kolokwium, udział w dyskusji, praca pisemna
3
Zasady zaliczania poprawkowego kolokwium
Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych list motywacyjny
Literatura
1. Artykuły, informacje, publicystyka z Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, The Economist oraz ew. inne publikacje prasowe.
2. Wyniki badań studentów IS z 2020r.
3. Antoni Sułek, Śmierć prawdziwym zwycięzcą.
4. Sonia Shah, Epidemia. Od dżumy, przez HIV po Ebolę.
5. dr Ewa Krawczyk, Koronawirus. Wszystko, co musisz wiedzieć, aby się zabezpieczyć.
6. Koronawirus w Polsce. Raport z badań Centrum Badań nad Uprzedzeniami (kilku autorów).
7. Stowarzyszenie „Nigdy Więcej”; Wirus nienawiści. „Brunatna księga” czasu epidemii.
8. Konrad Maj, Krystyna Skarżyńska, Społeczeństwo wobec epidemii. Raport z badań (Fundacja Batorego, SWPS).
Oraz powieści: 9. Albert Camus, Dżuma
10. Giovanni Boccacio, Dekameron
11.Gabriel Garcia Marquez, Miłość w czasach zarazy
12. Ulrich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: