- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dane makrospołeczne w badaniach porównawczych 3502-FAKL844-OG
Przedmiot ma na celu przygotowanie do wykorzystania publicznie dostępnych w Internecie zbiorów danych do przygotowywania prac zaliczeniowych i magisterskich. Dzięki zajęciom studenci poznają najważniejsze zbiory danych porównawczych, zapoznają się z ich zawartością, możliwościami i ograniczeniami oraz metodami analizy takich danych.
Zajęcia obejmują prezentację kolekcji danych, przegląd ich podstawowych założeń (cele kolekcji i ich zaplecze instytucjonalne), struktury i zawartości. Zostaną zademonstrowane sposoby łączenia danych z różnych źródeł oraz metody agregacji danych.
Założeniem kursu jest także wprowadzenie do samodzielnego tworzenia zbiorów danych do analiz ilościowych, nauka logiki kodowania danych jakościowych przy pomocy narzędzi ilościowych (klasyfikacje ISCO itp.), międzynarodowa nomenklatura jednostek terytorialnych, problemy porównywalności danych z różnych krajów itd. Wskazane zostaną także proste metody statystycznej analizy danych, które pozwalają na prawidłową analizę zbiorów o niestandardowej strukturze takie, jak analiza interakcji czy zastosowanie zmiennych opóźnionych oraz regresja logistyczna
.
Zbiory danych planowane do wykorzystania podczas kursu: Quality of Government, Comparative Political Dataset, World Bank Development Indicators, Comparative Manifesto Project, PolityIV.
Szczególnie dużo uwagi zostanie poświęcone analizie danych i wskaźników charakterystyk życia politycznego w perspektywie porównawczej, w tym wskaźników związanych z charakterystyką systemów wyborczych i systemów partyjnych.
Zajęcia ADI na poziomie podstawowym - oczekiwany poziom znajomości statystyki odpowiadający ukończonemu kursowi "Statystyczny niezbędnik socjologa" (lub kursowi o co najmniej podobnym zakresie ukończonemu w czasie studiów licencjackich).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
UWAGA: jest to pełna lista efektów dla ADI. Można z niej wybrać kilka tych, które wydają się najlepiej pasować do proponowanego przedmiotu. Można również dopisać własne, bardziej szczegółowe efekty
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_W15 posiada zaawansowaną, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego
K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U09 potrafi dobrać i zastosować odpowiednie (włącznie z zaawansowanymi) metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U10 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U11 potrafi zinterpretować zjawisko społeczne przy użyciu zaawansowanych metod statystycznych
K_U12 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
3 ECTS
Stworzenie (komplikacja) własnej bazy danych wraz z codebookiem lub raport z analizy danych makrospołecznych, wymagana obecność na zajęciach
zaliczenie na ocenę
Obligatoryjny do wyboru
II stopień
(a) tradycyjny, w sali dydaktycznej
polski
Podstawowa literatura obejmuje instrukcje-codebooki poszczególnych zbiorów danych, a także:
• Brambor, Thomas, William Roberts Clark, Matt Golder. 2006. Understanding Interaction Models: Improving Empirical Analyses. „Political Analysis” 14: 63–82.
• Jaccard, James, Robert Turrisi. 2003. Interaction Effects in Multiple Regression. Second Edition. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications Inc, s.1-43.
• Tavits, Margit, Natalia Letki. 2014. From Values to Interests? The Evolution of Party Competition in New Democracies. „Journal of Politics” 76 (1): 246-258.
• Lissowski, Grzegorz, Jacek Haman, Mikołaj Jasiński. 2011. Podstawy statystyki dla socjologów. Zależności statystyczne. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 158-161, 216-221.
• Markowski, Radosław. 2003. Propozycja „Manifesto Research Group”: Metoda, wyniki, problemy – komentarz”. W: Radosław Markowski - (red.), System partyjny i zachowania wyborcze
Dekada polskich doświadczeń”. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Friedrich Ebert Stiftung
• Metcalf, Lee Kendall. 2000. Measuring Presidential Power. „Comparative Political Studies” 33(5): 660-685.
• Powell, Eleanor N., Joshua A. Tucker. 2013. Revisiting Electoral Volatility in PostCommunist Countries: New Data, New Results and New Approaches. „British Journal of Political Science” 44 (1): 123-147.
• Taagepera, Rein, Bernard Grofman. 2003. Mapping The Indices of Seats–Votes Disproportionality and Inter-Election Volatility. „Party Politics” 9(6): 659-677.
Kryteria oceniania
Stworzenie (komplikacja) własnej bazy danych wraz z codebookiem lub raport z analizy danych makrospołecznych, wymagana obecność na zajęciach
Literatura
Podstawowa literatura obejmuje instrukcje-codebooki poszczególnych zbiorów danych, a także:
• Brambor, Thomas, William Roberts Clark, Matt Golder. 2006. Understanding Interaction Models: Improving Empirical Analyses. „Political Analysis” 14: 63–82.
• Jaccard, James, Robert Turrisi. 2003. Interaction Effects in Multiple Regression. Second Edition. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications Inc, s.1-43.
• Tavits, Margit, Natalia Letki. 2014. From Values to Interests? The Evolution of Party Competition in New Democracies. „Journal of Politics” 76 (1): 246-258.
• Lissowski, Grzegorz, Jacek Haman, Mikołaj Jasiński. 2011. Podstawy statystyki dla socjologów. Zależności statystyczne. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 158-161, 216-221.
• Markowski, Radosław. 2003. Propozycja „Manifesto Research Group”: Metoda, wyniki, problemy – komentarz”. W: Radosław Markowski - (red.), System partyjny i zachowania wyborcze
Dekada polskich doświadczeń”. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Friedrich Ebert Stiftung
• Metcalf, Lee Kendall. 2000. Measuring Presidential Power. „Comparative Political Studies” 33(5): 660-685.
• Powell, Eleanor N., Joshua A. Tucker. 2013. Revisiting Electoral Volatility in PostCommunist Countries: New Data, New Results and New Approaches. „British Journal of Political Science” 44 (1): 123-147.
• Taagepera, Rein, Bernard Grofman. 2003. Mapping The Indices of Seats–Votes Disproportionality and Inter-Election Volatility. „Party Politics” 9(6): 659-677.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: