- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
(Nie)tradycyjni tradycyjni. Przemiany relacji rodzinnych 3502-FAKL756-OG
W polskiej debacie publicznej tematyka rodziny, jej preferowanych modeli i typów relacji intymnych jest podstawowym źródłem ideologicznej polaryzacji. Dyskurs ten reprodukuje dwa podstawowe reprezentacje i obrazy polskich rodzin (tradycyjni vs. ponowocześni), które choć zdają się być dobrym probierzem sporów ideologicznych, nie zawsze odnoszą się do realiów życia i doświadczeń rodzinnych Polaków. Tym bardziej, że na mapie socjologii rodziny w Polsce, skupionej przede wszystkim na badaniach klasy średniej, jest jeszcze wiele nierozpoznanych obszarów. Na przykład niewiele wiemy, jak zmieniają się rodziny zamieszkałe na wsiach i w mniejszych miejscowościach w Polsce. Jak wygląda ciągłość i zmiana pokoleniowa w rodzinach z klasy ludowej. Celem warsztatów będzie identyfikacja i dotarcie do grup utożsamianych w dyskursie publicznym z tradycyjnymi modelami rodzinności, a następnie zbadanie realnych praktyk i wyobrażeń na temat życia rodzinnego po to, by z tej oddolnej perspektywy przyjrzeć się krytycznie sporom ideologicznym.
Badania będą realizowane z pomocą metod opartych na obserwacjach terenowych (obserwacje, wywiady) realizowanych na obszarach wiejskich w województwie podlaskim. Konieczna jest zatem gotowość do 5 dniowego wyjazdu w miesiącach kwiecień-maj, w kilkuosobowych zespołach badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować złożone jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 umie odróżnić interpretację socjologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. psychologii, ekonomii, itp.)
K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U09 potrafi dobrać i zastosować odpowiednie (włącznie z zaawansowanymi) metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U10 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K02 umie zaproponować rozwiązanie problemów, które wymagają interdyscyplinarności w podejściu badawczym
K_K03 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych
K_K04 potrafi w podstawowym zakresie przewidywać skutki projektów społecznych
K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł
K_K08 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym
K_K09 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K11 propaguje zasady etyki zawodowej
K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Przez cały semestr ocenie podlega: obecność, dopuszczalne są max. 2 nieobecności; aktywny udział w dyskusjach i w poszczególnych etapach realizacji projektu badawczego - desk research i prezentacja wyników, projekt scenariusza wywiadu, obserwacje terenowe, dzienniki terenowe, raport badawczy i prezentacja wniosków z badania.
Literatura
• Monika Borys, Rasa, klasa, płeć i wieś. (2013) Feministyczne epistemologie marginesu, „Praktyka Teoretyczna” nr 4(10)
• Beverley Skegss (2002) Formation of Gender and Class. Becoming respectable. SAGE Publications
• Stanisz A. (2014) Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego;
• Urbańska S. (2015). Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989-2010. Wyd. UMK Toruń.
• Pine Frances (2007), Góralskie wesele. Pokrewieństwo, płeć kulturowa i praca na terenach wiejskich socjalistycznej i postsocjalistycznej Polski, [w:] Renata E. Hryciuk, Agnieszka Kościańska (red.), Gender. Perspektywa antropologiczna, t. 1, Organizacja społeczna, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
• Gabb J. (2009) 'Researching Family Relationships: A Qualitative Mixed Methods Approach', Methodological Innovations Online, Vol. 4(2): 37-52.
• Kwak Anna (2014) Procesy zmieniające rzeczywistość małżeństwa i rodziny, w: Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT; Wyd. Akademickie ŻAK
• Domański Henryk (2015) Czy są w Polsce klasy społeczne? Wyd. Krytyki Politycznej
• Gdula M., Lewicki M., Sadura P. (2014) Praktyki kulturowe klasy ludowej, ISW Warszawa
• Hryciuk R., Korolczuk E. (2015) Konteksty upolitycznienia macierzyństwa we współczesnej Polsce, w: Niebezpieczne związki. Ojcostwo, macierzyństwo, pilityka. WUW Warszawa.
• Rancew-Sikora D., Skowronek K. (2015) O (nie)zbędności opowiadania.refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling, Studia Humanistyczne AGH, tom 14/1; str.7-20
• Mroczkowska J., Ludzie o ludziach. Opowieści biograficzne w wymiarze komunikacyjnym, s. 21-49
• Kaźmierska K. (2012) Metoda biograficzna w socjologii, Wyd. Nomos
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: