„Gdzie pracują socjologowie? O wyzwaniach dla nieistniejącego zawodu”. AKTYWIZATOR 3502-FAKL736
Zajęcia adresowane są do studentów studiów I stopnia. Ich głównym celem jest przybliżenie studentom – adeptom socjologii branż, w jakich absolwenci Karowej funkcjonują w trakcie studiów i po studiach. Dodatkowym celem zajęć jest odpowiedzenie na pytanie: jaka jest wartość dodana wykształcenia socjologicznego w momencie podejmowania starań o znalezienie pracy?
W trakcie trwania kursu:
- studenci zbierają dane na temat szans absolwentów na rynku socjologii (dane zastane) oraz umiejscowienia zawodów, w jakich pracują socjologowie w stosowanych przez socjologów skalach zawodów (prestiżu, wynagrodzenia materialnego, złożoności pracy itp.).
- odbędzie się co najmniej 6 spotkań z absolwentami socjologii (najczęściej absolwentami IS UW), którzy reprezentują różne branże (agencje badawcze, PR, mediatorzy, ewaluatorzy, HR, mediatorzy, pracownicy instytucji kultury, dziennikarze etc.),
- odbędzie się co najmniej jedna wycieczka do miejsca, w którym pracują socjologowie (np. fokusownia w agencji badawczej).
Do zaliczenia zajęć potrzebne będzie:
- wysoka frekwencja (dozwolona nieobecność na 2 zajęciach),
- przygotowanie 2 wypowiedzi pisemnych na temat szans socjologów na rynku pracy (2 prace pisemne na początku kursu),
- przygotowanie dłuższego eseju na temat „Ja jako socjolog na rynku pracy za 5 lat”, w którym wykorzystuje się wiedzę zdobytą na zajęciach (przede wszystkim: informacje usłyszane od gości zajęć).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
WIEDZA
Student ma wiedzę na temat socjologicznych pojęć służących do opisu świata pracy
Student ma wiedzę o metodologicznych zasadach analizy danych zastanych
Student zna i rozumie argumenty za traktowaniem pracy jako dobra rynkowego i jako dobra nierynkowego
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi sprawnie analizować i zna najważniejsze bazy danych zawierające informacje na temat rynku pracy
Student potrafi prawidłowo identyfikować wskaźniki zjawisk występujących na rynku pracy
Student potrafi opisać przebieg instytucjonalizacji rynku pracy w Polsce
POSTAWY
Student potrafi adaptować socjologiczną wiedzę na temat rynku pracy do własnego środowiska pracy
Student jest krytycznym obserwatorem nawiązywanych stosunków pracy i relacji przełożony-podwładny
Student potrafi brać udział w dyskusji na temat historii i aktualnej postaci rynku pracy w Polsce, posługując się przy tym pojęciami charakterystycznymi dla socjologii pracy
Kryteria oceniania
Pisemny esej końcowy
Literatura
Artykuły i raporty na temat zatrudnialności absolwentów socjologii, w tym:
http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1071
„Po co nam socjologia?”, http://www.is.uw.edu.pl/pl/rekrutacja/%E2%80%9Epo-co-nam-socjologia%E2%80%9D/
H. Domański, Z. Sawiński, k. M. Słomczyński, "Nowa klasyfikacja i skale zawodów. Socjologiczne wskaźniki pozycji społecznej w Polsce", Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2007
W. Kozek, „Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna”, WUW, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: