- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bez Ojca i bez Forda. Teoria feministyczna w świecie pracy. 3502-FAKL36-MGR-OG
Celem zajęć jest zapoznanie się z różnorodnymi teoriami feministycznymi i sposobami ich zastosowania w analizach świata pracy. Punktem wyjścia jest podejście „bez Ojca i bez Forda” czyli próby połączenia krytyki patriarchatu z krytyką kapitalizmu.
Teorie feministyczne wykorzystamy do analiz realiów postfordyzmu – przemian pracy wynikających z przesunięcia w stronę sektora usług, offshoringu produkcji, zmian wynikających z liberalizacji i prywatyzacji usług publicznych, upowszechnienie się doktryny neoliberalnej jak również głębokie przemiany modeli rodziny i nowe podejścia do równości i równouprawnienia.
Przyjrzymy się temu jak rolę odgrywał rynek pracy oraz społeczny podział pracy w teoriach feministycznych w zależności od nurtu – liberalnego bądź socjalistycznego feminizmu.
W warunkach postfordyzmu rozumienie znaczenia pracy ma szczególne znaczenie dla myśli feministycznej, dlatego też celem zajęć jest przedyskutowanie teoretycznych podejść do upłciowionej struktury pracy oraz związku między symboliczną władzą płci a neoliberalnymi praktykami, oraz próba odpowiedzi na pytanie – czy „kobiecość” i „męskość” stały się utowarowione?
Konwersatorium polegające na uważnej lekturze publikowanych w ostatnich latach tekstów z dziedziny analiz socjologicznych procesów związanych z pracą odpłatną i domową w perspektywie płci, dające studentom narzędzia do analiz prowadzonych w ramach tej subdyscypliny socjologii. Studenci po zaliczeniu konwersatorium znają teorie i koncepcje odnoszących się do zjawisk związanych z płcią i pracą. Potrafią je porównać i ocenić ich wartość wyjaśniającą w określonym kontekście go¬spo¬dar¬czym i społecznym. Potrafią zanalizować zjawiska występujące współcześnie na rynku pracy i w sferze prywatnej dotyczące płci, posługując się najnowszymi koncepcjami i kategoriami ich opisu.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W19 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi
K_W22 posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji
K_W23 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W27 posiada pogłębioną wiedzę o ideach i procesach społecznych XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U07 potrafi dokonać krytycznej i refleksyjnej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K02 umie zaproponować rozwiązanie problemów, które wymagają interdyscyplinarności w podejściu badawczym
K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł
Kryteria oceniania
praca pisemna
zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Fragmenty:
R. Connell „Socjologia płci”, Heidi Gottfried „Gender, Work and Economy”, Robyn J. Ely, E.G. Foldy i M.A. Scully „Reader in gender, work and organization”, Emma L. Jeanes, D. Knights, P.Y. Martin „Handbook of gender, work and organization”, R.T. Goodman „Gender work: feminism after neoliberalism”, P. Odih „Gender and Work in Capitalist Societies”, „Drogi feminizmu” N. Fraser, „Teoria feministyczna” bell hooks, „Intersectionality” P. Collins, S. Bilge „Theorising patriarchy” S. Walby, „Gender transformations” S. Walby, „The future of feminism” S. Walby, „Life without Father and Ford” L. McDowell „Total social organization of labour” M. Glucksmann „Unhappy marriage of feminism and marxism” H. Hartmann.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: