Absolwent na rynku pracy, czyli co Cię czeka po studiach? 3502-FAKL31-LIC
Jak radzą sobie na rynku pracy studenci różnych typów kierunków w Polsce? Czy kobiety zarabiają po studiach mniej? Jak przebiegają kariery absolwentów różnych dyscyplin? Czy procesy charakteryzujące sytuację zawodową absolwentów cechuje sezonowość? Czy zidentyfikowane zjawiska mają takie samo natężenie na terenie całego kraju?
Na przedstawione pytania badawcze nie da się odpowiedzieć na podstawie badania jednokrotnego, np. zwykłego sondażu. Analizy umożliwiające uzyskanie rzetelnych odpowiedzi na te pytania prowadzi się na podstawie unikatowych danych pochodzących z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (ELA) przygotowanych przez nasz zespół (PEJK UW) na podstawie informacji pochodzących z rejestrów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i systemu POL-on.
W zasobach administracyjnych ZUS znajdują się comiesięczne informacje o zatrudnieniu, zarobkach i miejscach pobytu ubezpieczonych. Są one bardzo cennym źródłem informacji, na podstawie których można rzetelnie scharakteryzować m.in. mobilność zawodową, czy dynamikę zarobków w długich okresach.
W zasobach administracyjnych POL-on znajdują się informacje m.in. o typie studiów i ukończonym kierunku.
Głównym celem warsztatów jest uzyskanie odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących sytuacji zawodowej Polskich absolwentów szkół wyższych oraz poznanie metod analiz prowadzących do tych odpowiedzi. Pracując w małych grupach studenci będą mieli szansę samodzielnie przygotować analizy dotyczące sytuacji zawodowej absolwentów w Polsce. W wyniku tych analiz uzyskają rzetelne odpowiedzi na szereg pytań badawczych (w tym m.in. wymienione powyżej) związanych z rynkiem pracy absolwentów szkół wyższych.
* W pierwszej części kursu będziemy omawiać zawartość zbioru danych, a także poznawać narzędzia służące do efektywnego przetwarzania danych (część analiz będzie prowadzona przy użyciu SPSS, jednak podczas zajęć studenci poznają m.in. podstawy środowiska R).
* Kolejnym etapem będzie przygotowanie schematu analiz oraz ich wykonanie na zasymulowanej bazie danych o strukturze identycznej z bazą systemu ELA, w której zależności będą podobne do obserwowanych w rzeczywistości. Na tym etapie studenci będą doskonalić swoje umiejętności obróbki danych i projektowania analiz.
* Następnie przygotowane przez uczestników procedury analiz zostaną wykonane na autentycznych danych pochodzących z systemu ELA na temat wszystkich absolwentów studiów wyższych z ostatnich lat.
* Na podstawie wygenerowanych wyników uczestnicy warsztatu przygotują mini-raporty badawcze, które następnie zaprezentują przed pozostałymi uczestnikami zajęć.
Najzdolniejsi i najaktywniejsi studenci będą mogli liczyć na propozycję udziału w projektach badawczych prowadzonych przez zespół Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia (PEJK) Uniwersytetu Warszawskiego, który odpowiedzialny jest za powstanie systemu ELA.
Najciekawsze prace mogą liczyć na publikację.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zrealizować proste ilościowe badanie empiryczne
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U13 potrafi zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych
K_U14 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
K_K15 jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach;
mini-raport badawczy
Literatura
Bożykowski, M., Dwórznik, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Styczeń, M., Zając, T. (2012). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport cząstkowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Bożykowski, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-sałamatin, J., Styczeń, M., & Zając, T. (2014). Ścieżki edukacyjne i zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Edukacja, 3(128), 5–21.
Gaebel, M., Hauschildt, K., Mühleck, K., & Smidt, H. (2012). Tracking Learners’ and Graduates’ Progression Paths. TRACKIT. Brussels: European University Association.
Jasiński, M., Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Zając, T., & Żołtak, M. (2017). Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career employment chances of higher education graduates in Poland. Edukacja, 143(4). https://doi.org/10.24131/3724.170402
Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M., & Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych w polsce. Studia Socjologiczne, 1(216).
Wallgren, A., & Wallgren, B. (2007). Register-based Statistics. Administrative Data for Statistical Purposes. Chichester: John Wiley & Sons.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: