- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bóg paradoksalny. Wstęp do myśli Emile’a Ciorana 3502-FAKL13-MGR-OG
Tragedia „paradoksalnego Boga”, którą zamierzamy poznać to tragedia człowieka wykorzenionego, „niedogodnie urodzonego” - na domiar „przez przypadek”. Wszystko zostało zepsute u zarania, bo jak mawiał Cioran, nie udało mu się nie urodzić. Tyle wie. Zaś święty, „wydany” na świat szczęśliwie, nie wie; nie znając przyczyny czy wytłumaczenia wszechświata, zmierza bez przeszkód tam skąd przybył – do Nieba. „Święci są ciemniakami obok filozofów, pisze Cioran, choć wiedzą wszystko. Naprzeciwko Arystotelesa każdy święty to analfabeta. Dlaczego więc sądzimy, że od tego drugiego nauczylibyśmy się więcej? (…) Każda filozofia to coś bez odpowiedzi (…) Tu śmiertelnicy dowodzą swej inteligencji, bo wszystko, co w filozofii istotne, sprowadza się do pożyczek religii i do apeli mistycznych. Sama przez się, podobnie jak cala kultura, nie dowodzi niczego. Filozofowie maja krew chłodną. Ciepło panuje tylko w bliskości Boga”. Zachód według Emile’a Ciorana dokonał fatalnego wyboru. Miast wybrać wiarę cywilizacja europejska poszła za ciemnymi siłami wiedzy. Używając metaforę Szestowa: Ateny wygrały dziejowe starcie z Jerozolimą. Bóg Ciorana jest utkany ze sprzeczności; „Jestem w Bogu nie wierząc w niego”, powtarza i dodaje: „Można kochać Boga tylko nienawidząc Go”. Cioran nie dążył do pogodzenia paradoksów, przeciwnie: człowiek nie potrafi dokonywać wyborów. Rumuński filozof idzie jednak dalej: ponad sprzecznościami, w momencie immanentnej wolności może zaistnieć sytuacja zbliżenia się z Bogiem; gdy nie musimy już rozstrzygać czy On jest „czy nie ma Go wcale”. Żyją jednak wśród nas tacy, którzy przegapili moment upadku, moment uruchomienia świadomości dialektycznej: denominacji dobra i zła. Są to święci. Celem zajęć będzie przedstawienie tytułowego „paradoksalnego Boga” Ciorana i jego stosunku do świętych. Te dwa elementy są fundamentalne dla zrozumienia cioranowskiej myśli. Konfrontacji wiedzy i wiary. Ateisty i świętego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K07 samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i dokształcania się
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji oraz prezentacja
Literatura
Dzieła Ciorana w języku polskim:
— Na szczytach rozpaczy, przeł. I. Kania, Oficyna Literacka, Kraków 1992.
— Upadek w czas, przeł. I. Kania, Oficyna Literacka, Kraków 1994.
— Zły demiurg, przeł. I. Kania, Oficyna Literacka, Kraków 1995.
— O niedogodności narodzin, przeł. I. Kania, Oficyna Literacka, Kraków 1996.
— Historia i utopia, przeł. M. Bieńczyk, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1997.
— Ćwiczenia z zachwytu, przeł. J. M. Kłoczowski, Czytelnik, Warszawa 1998.
— Rozmowy z Cioranem, przeł. I. Kania, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
— Pokusa istnienia, przeł. K. Jarosz, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003.
— Święci i łzy, przeł. I. Kania, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003.
Komentarze do dzieł Ciorana w języku polskim:
— Beisseau Pierze-Yves, Reichmann Edgar, Lüceanu Gabriel, Przypadek Ciorana, „Zeszyty Literackie” 1996, nr 2, s. 101— 114.
— Bieńczyk Marek, Herezja i melancholia, [w:] E. M. Cioran, Historia i Utopia, Warszawa 1997, s. 93-116.
— Budrecki Lech, „Medytacje" i literatura, „Literatura na świecie" 1978, nr 2, s. 142-151.
— Chawziuk Tadeusz, Cioran do śmiechu, „Nowy Nurt” 1996, nr 6.
— Dzień Mirosław, Po tej i tamtej stronie Boga (Cioran — Merton), „Kresy” 1997, nr 4, s. 30-34.
— Fejtö F., E[mil] M[ichel] Cioran, wątpię więc jestem, przeł. M. L. (Maryna Ochab), „Zeszyty Literackie” 1996, nr 2, s. 87-90.
— Filek Janina, Słów kilka o ostatnim z potężnej gromadki Rumunów, „Kwartalnik Filozoficzny” 1997, z. 2, s. 65-79.
— Jerzak Katarzyna, Potwarz i wygnanie. Witold Gombrowicz i Emil M. Cioran, [w:] Grymasy Gombrowicza. W kręgu problemów modernizmu, społeczno-kulturowej roli płci i tożsamości narodowej, red. E. Płonkowska-Ziarek, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków 2001, s. 205-240.
— Jóźwiak Krzysztof, Emil Mroczny, „Nowa Krytyka” nr 13, s. 139— 162.
— Kania Ireneusz, Cioran, albo o anachronizmie mądrości, [w:] E. M. Cioran, Zły demiurg, Kraków 1995, s. 121-132.
— Kania Ireneusz, Ścieżki nocy, Znak, Kraków 2001, s. 182-224.
— Rowiński Cezary, Cioran albo granice sceptycyzmu, „Literatura na świecie” 1978, nr 2 (82).
— Skarga Barbara, O cynizmie słów kilka, [w tejże:] O filozofię bać się nie musimy. Szkice z różnych lat, PWN, Warszawa 1999, s. 213-221.
— Wodziński Cezary, Światłocienie zła, Wrocław 1998, s. 279-287.
— Zagajewski Adam, Poezja i wątpliwość, „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 128, s. 14.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: