- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia obozów koncentracyjnych i zagłady 3502-CPS-15-OG
Przedmiotem wykładu będzie socjologia historyczna obozów koncentracyjnych i zagłady, w tym ich rola w ludobójstwach. Przeanalizowane zostaną różne historyczne formy obozów koncentracyjnych (od obozów hiszpańskich na Kubie po obozy w Bośni i Hercegowinie) oraz zagłady (tureckie i nazistowskie). Ukazana zostanie rola obozów w większych projektach społecznych, w tym ludobójstwach totalnych i częściowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona relacjom społecznym w obozach oraz występującym tam formom władzy i dominacji.
Zakres tematów:
Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: obóz koncentracyjny, obóz jeniecki, obóz pracy, ludobójstwo, czystka etniczna.
Hiszpańskie obozy na Kubie
Amerykańskie obozy na Filipinach
Obozy dla Burów
Ludobójstwo częściowe w Niemieckiej Afryce Południowo-Zachodniej
„Obozy zagłady” dla Ormian
Gułag
Niemieckie obozy koncentracyjne 1933-1945
Ludobójstwo Żydów i Romów
Obozy w Niezależnym Państwie Chorwackim
Japońskie obozy dla Chińczyków i jeńców wojennych
Powojenne obozy w Polsce
Autoludobójstwo w Kambodży 1975-1979
Obozy w Kenii i Algierii
Bałkańskie obozy koncentracyjne
Obóz koncentracyjny jako model. G. Agamben i inni.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Udział w wykładzie obowiązkowy, student ma prawo do dwóch nieobecności (w tym zwolnienia lekarskie), dodatkowe nieobecności wymagają zaliczenia. Siódma nieobecność oznacza skreślenie z listy słuchaczy.
Egzamin: Test
Egzamin poprawkowy: Egzamin ustny
Literatura
R. Hilberg, Zagłada Żydów europejskich, t. 1-3; T. Des Pres, The Survivor. An Anatomy of Life in the Death Camps; A. Pitzer, Noc, która się nie kończy. Historia obozów koncentracyjnych; W. Sofsky, Ustrój terroru. Obóz koncentracyjny; A.J. Kamiński Andrzej Józef, Koszmar niewolnictwa. Obozy koncentracyjne od 1896 do dziś. Analiza; T. Abel, The Sociology of Concentration Camps; G. Agamben Giorgio, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek (Homo sacer III); G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie; G. Alexopoulos, Medical Research in Stalin’s Gulag; A. Applebaum Anne, Gułag; A.J. Birtle, The U.S. Army's Pacification of Marinduque, Philippine Islands, April 1900-April 1901; L.E. Boose, Crossing the River Drina: Bosnian Rape Camps, Turkish Impalement, and Serb Cultural Memory; Ch.R. Browning, Pamięć przetrwania. Nazistowski obóz pracy oczami więźniów; M. Buggeln, Were Concentration Camp Prisoners Slaves?: The Possibilities and Limits of Comparative History and Global Historical Perspectives; C. Elkins, Rozliczenie z imperium. Przemilczana historia brytyjskich obozów w Kenii; H. Fein, Genocide. A Sociological Perspective; Ch. Goeschel, Suicide in Nazi Concentration Camps; H. Heger, Mężczyźni z różowym trójkątem. Świadectwo homoseksualnego więźnia obozu koncentracyjnego z lat 1939-1945; E. van Heyningen, A tool for modernisation? The Boer concentration camps of the South African War, 1900–1902; E. Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary; K. Konecki, Jaźń w totalnej instytucji obozu koncentracyjnego; T.V. Maher, Threat, Resistance, and Collective Action: The Cases of Sobibór, Treblinka, and Auschwitz; J.-L. Margolin, Japonia 1937-1945 Wojna Armii Cesarza; E. Nowak, Obozy na Śląsku Opolskim w systemie powojennych obozów w Polsce (1945-1950). Historia i implikacje; D. Olusoga, C. Erichsen, Zbrodnia kajzera; J. Ostrowska, Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej; W. Witek-Malicka, Dzieci z Auschwitz-Birkenau. Socjalizacja w obozie koncentracyjnym na przykładzie Dzieci Oświęcimia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: