ADJ: Etyka w badaniach jakościowych 3502-ADJ-16
Celem kursu jest uwrażliwienie uczestników i uczestniczek na problemy i dylematy etyczne, jakie napotykamy, realizując wywiady jakościowe i obserwacje. Punktem wyjścia będzie dyskusja o ramach formalnych i prawnych badań jakościowych i ich problematyzacja. W dalszej części przyjrzymy się szczegółowym problemom, które (niemal) każdorazowo muszą być poddane refleksji w toku realizacji badań. Zastanowimy się, czy kodeksy etyczne dostarczają wystarczających wskazówek oraz jak podejmować właściwe decyzje etyczne w terenie. Weźmiemy pod uwagę dobrostan różnych aktorów zaangażowanych w proces badawczy. Pogłębiona dyskusja będzie oparta o literaturę podręcznikową oraz o teksty źródłowe, dotyczące konkretnych przykładów badań.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, praca pisemna.
Literatura
Literatura podręcznikowa:
Marlene de Laine, Fieldwork, Participation and Practice, London, Thousand Oaks, New Delhi 2000.
Mark Israel, Iain Hay, Research Ethics for Social Scientists, London, Thousand Oaks, New Delhi 2006.
Roger Homan, The Ethics of Social Research, London, New York 1991.
Szczegółowa bibliografia zostanie ustalona na początku kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: