ADI: Analiza danych ilościowych: Dane makrospołeczne w badaniach porównawczych 3502-ADI-6
Zajęcia ADI na poziomie podstawowym. Przedmiot ma na celu przygotowanie do wykorzystania publicznie dostępnych w Internecie zbiorów danych do przygotowywania prac zaliczeniowych i magisterskich. Dzięki zajęciom studenci poznają najważniejsze zbiory danych porównawczych, zapoznają się z ich zawartością, możliwościami i ograniczeniami oraz metodami analizy takich danych.
Zajęcia obejmują prezentację kolekcji danych, przegląd ich podstawowych założeń (cele kolekcji i ich zaplecze instytucjonalne), struktury i zawartości. Zostaną zademonstrowane sposoby łączenia danych z różnych źródeł oraz metody agregacji danych.
Założeniem kursu jest także wprowadzenie do samodzielnego tworzenia zbiorów danych do analiz ilościowych, nauka logiki kodowania danych jakościowych przy pomocy narzędzi ilościowych (klasyfikacje ISCO itp.), międzynarodowa nomenklatura jednostek terytorialnych, problemy porównywalności danych z różnych krajów itd. Wskazane zostaną także proste metody statystycznej analizy danych, które pozwalają na prawidłową analizę zbiorów o niestandardowej strukturze takie, jak analiza interakcji czy zastosowanie zmiennych opóźnionych oraz regresja logistyczna
.
Zbiory danych planowane do wykorzystania podczas kursu: Quality of Government, Comparative Political Dataset, World Bank Development Indicators, Comparative Manifesto Project, PolityIV.
Szczególnie dużo uwagi zostanie poświęcone analizie danych i wskaźników charakterystyk życia politycznego w perspektywie porównawczej, w tym wskaźników związanych z charakterystyką systemów wyborczych i systemów partyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Stworzenie (komplikacja) własnej bazy danych wraz z codebookiem lub raport z analizy danych makrospołecznych, wymagana obecność na zajęciach. Dwie nieobecności dopuszczalne bez konsekwencji, kolejne dwie podlegają usprawiedliwieniu.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura obejmuje instrukcje-codebooki poszczególnych zbiorów danych, a także:
● Brambor, Thomas, William Roberts Clark, Matt Golder. 2006. Understanding Interaction Models: Improving Empirical Analyses. „Political Analysis” 14: 63–82.
● Jaccard, James, Robert Turrisi. 2003. Interaction Effects in Multiple Regression. Second Edition. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications Inc, s.1-43.
● Rafałowski, Wojciech. 2018 “Values versus Interests Dynamics of Parliamentary Campaigns” Political Preferences 19.
● Markowski, Radosław. 2003. Propozycja „Manifesto Research Group”: Metoda, wyniki, problemy – komentarz”. W: Radosław Markowski - (red.), System partyjny i zachowania wyborcze
Dekada polskich doświadczeń”. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN, Friedrich Ebert Stiftung
● Metcalf, Lee Kendall. 2000. Measuring Presidential Power. „Comparative Political Studies” 33(5): 660-685.
● Powell, Eleanor N., Joshua A. Tucker. 2013. Revisiting Electoral Volatility in PostCommunist Countries: New Data, New Results and New Approaches. „British Journal of Political Science” 44 (1): 123-147.
● Rafałowski, Wojciech. 2017. Opisywanie i wyjaśnianie systemu partyjnego. Metody pomiaru. Warszawa: Aspra-JR.
● Taagepera, Rein, Bernard Grofman. 2003. Mapping The Indices of Seats–Votes Disproportionality and Inter-Election Volatility. „Party Politics” 9(6): 659-677.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: