Ontology A 3501-WISIP-OA
The course will cover the following core topics in modern analytic metaphysics (ontology):
- What is existence? Two conceptions of existence: property view and quantifier view. Ontological commitments. Numerical identity and qualitative identity (indiscernibility). The Principle of the Identity of Indiscernibles and the Leibniz law.
- Universals and particulars. Realism vs. nominalism. Variants of realism (radical realism, moderate realism) and their connections with semantics (in particular the problem of abstract reference). Russell’s paradox and Bradley’s regress. Variants of nominalism (austere nominalism, metalinguistic nominalism, resemblance nominalism). Trope theory.
- Abstract objects and their definitional characteristics (non-spatiotemporality, mind-dependence, causal inertness). Mereological sets vs. distributive sets. Mathematical objects and their existence.
- Particular objects. The bundle theory of particulars and its problems. Bare substrata. The nuclear theory and the essential vs. accidental properties.
- Modal notions: necessity and possibility. Possible worlds and their interpretations. Modal realism vs. actualism. The necessity of identity. Identification of objects across possible worlds. Rigid designators.
- Metaphysics of truthmakers, truthmakers maximalism, optimalism and nihilism.
- Notion of metaphysical grounding, its relevance to logic, philosophy of mind, and philosophy of language.
- Basic concepts of social ontology.
- The question of the nature of metaphysics, the debate between metaphysical realism and delfationism, methodology of metaphysics.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
K_W02, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;
K_W03, utrwala i wzbogaca słownictwo oraz doskonali biegłość w języku angielskim na poziomie C1 ESOKJ;
K_W06, zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz ma uporządkowaną znajomość i zrozumienie głównych kierunków w obrębie tych subdyscyplin;
K_W08, ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych P6S_WG 14 osiągnięciach w obszarze filozofii;
K_W14, zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
Nabyte umiejętności:
K_U03, czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
K_U04, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych oraz posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych;
K_U05, poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
K_U07, analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;
K_U08, stosuje podstawowe metody logiczne oraz typowe strategie argumentacyjne;
K_U10, przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności;
Nabyte kompetencje społeczne:
K_K02, jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
K_K10, potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
See a relevant section below
Literatura
Textbooks:
M.J. Loux, “Metaphysics: a contemporary introduction”, Routledge 2002,
E.J. Lowe, “A Survey of Metaphysics”, OUP 2002
T. Bigaj, “Metaphysics: a guided tour for beginners”, U. of Warsaw 2012
Readings:
W. van O. Quine, “On what there is”;
P. van Inwagen, “McGinn on Existence”;
M. Black, “The identity of indiscernibles”;
G. Rosen, “Abstract objects”;
J. van Cleve, “Three versions of the bundle theory”;
D. Lewis, “Possible worlds”
R. Stalnaker, “Possible worlds”;
S. Kripke, “Identity and necessity”;
F. Berto, “Impossible Worlds and Propositions: Against the Parity Thesis”;
K. Fine, “Essence and Modality”;
D.M. Armstrong “Truthmakers”;
K. Fine, “Guide to Ground”;
E. Hirsch, “Ontological arguments: interpretive charity and quantifier variance”
G. Rosen, C. Dorr “Composition as a Fiction”;
J. Searle, “What is an Institution?”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: