- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Epistemology B 3501-WISIP-EPB2-OG
Epistemologia B jest kontynuacją Epistemologii A. Będziemy kontynuować przegląd różnych sposobów rozumienia poszczególnych elementów klasycznego pojęcia wiedzy – poznamy podstawowe teorie prawdy (i ich związek ze sporem o realizm i antyrealizm), teorie przekonań (i ich związek ze sporem o status umysłu), epistemologiczne teorie percepcji (i ich związek ze sporem o dane zmysłowe).
Argument z iluzji. Realizm bezpośredni vs. pośredni. Debata Ayera i Austina. Filozoficzne teorie percepcji: danych zmysłowych, przysłówkowa, intencjonalistyczna, disjunktywizm.
Teorie prawdy: korespondencyjna, semantyczna, koherencyjna, pragmatystyczna, deflacjonizm.
Spór o realizm. Putnama realizm wewnętrzny. Program Dummetta.
Sceptycyzm. Argument Moore’a za istnieniem świata zewnętrznego. Zasada domknięcia. Naturalizm. Kontekstualizm. Externalizm epistemologiczny. Argumenty Wittgensteina. Nowa zagadka indukcji Goodmana. Putnama argument mózgów w naczyniu. Davidsona radykalna interpretacja.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- zna podstawową terminologię epistemologiczną w języku angielskim, zna najważniejsze terminy epistemologiczne w języku angielskim (W03, W05)
- zna zależności między epistemologią a głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz między epistemologią a innymi naukami, których przedmiotem jest poznanie (W02)
- ma uporządkowaną wiedzę o głównych stanowiskach w obrębie epistemologii (W06, W08)
- rozumie podstawowe problemy i zagadnienia epistemologiczne (W06, W08)
- wie, na czym polega podawanie argumentów i kontrargumentów ( W14)
Umiejętność
- poprawnie stosuje poznaną terminologię epistemologiczną (U05)
- analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu epistemologii, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami (U04, U07, U08, U09)
- umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej epistemologii (U07, U8, U09, U16)
Kompetencje społeczne
- jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów
Kryteria oceniania
See relevant section below (for a given academic year)
Literatura
J. Dancy, Introduction to Contemporary Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
D. O’Brien, 2017, An Introduction to the Theory of Knowledge, Cambridge: Polity.
J. Nagel, 2014. Knowledge. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
M. Steup & E. Sosa, Contemporary Debates in Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
S. Bernecker, Reading Epistemology (Oxford: Blackwell, 2006)
E. Sosa, J. Kim, J. Fantl, M. McGrath, Epistemology, 2nd edition (Oxford: Blackwell, 2008
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: