Logika dla doktorantów SDNS 3501-SZD-L
Celem zajęć jest przedstawienie głównych zagadnień logiki współczesnej, jej metod oraz zastosowań; uwrażliwić ma słuchaczy na różne funkcje, jakie pełnią wypowiedzi językowe, wskazać podstawowe kryteria oceny wnioskowań, definicji i klasyfikacji, a także pokazać związki logiki z innymi dziedzinami wiedzy. Przedstawione zostaną elementy klasycznego rachunku zdań i rachunku predykatów, konieczne do zrozumienia logicznej analizy pojęcia wynikania logicznego i wnioskowania niezawodnego, racjonalnego. Omówione zostaną m.in. pojęcia zdania w sensie logiki, prawdy analitycznej i logicznej, wynikania i sprzeczności, wykluczania, dopełniania, równoważności, niezależności logicznej zdań. Przedstawione będą podstawowe wiadomości z teorii relacji, nazw oraz definicji. Kurs zakończy przedstawienie problematyki związanej z logiczną analizą argumentacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na najczęściej popełniane błędy i chwyty retoryczne w argumentacji
Szczegółowy plan zajęć:
1. Źródła przekonań (doświadczenie, autorytet epistemiczny, rozumowanie) i czynności poznawcze z nimi związane. Problemy teorii prawdy. Zdania w sensie logiki. Pytania i performatywy. Zdania fikcjonalne. Defekty syntaktyczne i semantyczne wypowiedzi.
2. Klasyfikacje nazw. Zakres i treść nazwy. Stosunki zakresowe między nazwami. Podstawowe pojęcia rachunku zbiorów, relacje i działania na zbiorach. Teoria relacji binarnych. Własności formalne relacji binarnych. Klasyfikacje definicji. Warunki poprawności definicji. Podział logiczny zbiorów. Klasyfikacje i typologie.
3. Metody oceny wnioskowań, poprawność formalna, materialna wnioskowań subiektywnie pewnych. Podstawowe związki analityczne i logiczne między zdaniami. Prezentacja najczęstszych błędów we wnioskowaniach subiektywnie pewnych.
4. Klasyczny rachunek zdań i rachunek predykatów. Spójniki prawdziwościowe i nieprawdziwościowe. Odtwarzanie schematów wypowiedzi w rachunku zdań i rachunku predykatów. Tautologie rachunku zdań i predykatów. Analiza formalna argumentów. Semantyka referencyjna. Wzmianka o logikach nieklasycznych i modalnych.
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza WK3
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
Umiejętności UW1
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.,
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. zna metody oceny wnioskowań, definicji i klasyfikacji
2. analizuje i ocenia wnioskowania, argumentacje i
3. analizuje i ocenia definicje
4. analizuje i ocenia klasyfikacje
5. rozpoznaje podstawowe usterki semiotyczne wypowiedzi
6. rozpoznaje podstawowe błędy we wnioskowaniach
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Egzamin końcowy (test wielokrotnego wyboru). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na zajęciach oraz napisanie krótkiego eseju (do 1000 słów) na jeden z tematów, które zostaną przedstawione na VIII wykładzie.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: aktywność podczas zajęć, rozwiązywanie zadań, dyskusja przedstawianych problemów itp. Pisemny test końcowy
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy składać się będzie z 20 pytań wielokrotnego wyboru.
0-9: niedostateczny
10-12: dostateczny
13: dostateczny +
14-15: dobry
16: dobry +
17-18: bardzo dobry
19-20: celujący
Literatura
M. Omyła, Zarys logiki
B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki,
T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach,
B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów,
K. Wieczorek, Wprowadzenie do logiki dla studentów wszystkich kierunków
R. L. Epstein, Five ways of saying ‘Therefore”
R. L. Epstein, Propositional logics
G. Forbes, Modern Logic. A Text in Elementary Symbolic Logic
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: