Podstawy bioetyki 3501-SP-PB
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią etyki medycznej i geneza bioetyki, dostarczenie im wiedzy na temat interdyscyplinarnej natury bioetyki, jej miejsca w systemie nauk oraz jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Celem zajęć jest ponadto zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i
zagadnieniami współczesnej bioetyki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza
‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat historii etyki lekarskiej oraz narodzin i genezy bioetyki;
‒ ma wiedzę o interdyscyplinarnej i dwoistej naturze bioetyki oraz o jej przedmiocie i stosowanych na jej gruncie metodach badawczych;
‒ posiada pogłębioną wiedzę na temat statusu naukowego bioetyki, przedmiotu jej badań oraz stosowanych na jej gruncie metod badawczych;
‒ rozumie rolę jaką spełnia bioetyka w regulacji praktyki medycznej oraz jej wkład w rozwój nauk biomedycznych;
‒ zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dyskutowane na gruncie bioetyki;
‒ rozumie społeczno-kulturowe i polityczne uwarunkowania praktyki medycznej i rozwoju nauk biomedycznych;
Umiejętności
‒ krytycznie analizuje teksty omawiające zagadnienia z zakresu tematyki zajęć; rekonstruuje poglądy i argumenty innych osób, w
tym uczestników zajęć; dobiera i konstruuje argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę;
‒ dostrzega podstawowe problemy i konflikty etyczne, jakie rodzi praktyka i rozwój biomedycyny;
‒ wyjaśnia podstawowe relacje między praktyką i rozwojem biomedycyny a kulturą, religią i prawem;
‒ przygotowuje wystąpienia ustne związane z tematyką konwersatorium;
‒ czyta anglojęzyczne teksty z zakresu konwersatorium, demonstrując kompetencje językowe na poziomie B2+;
Kompetencje społeczne
‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji;
‒ potrafi współpracować w grupie, w szczególności dzielić pracę i odpowiedzialność za przygotowanie i wygłoszenie ustnego referatu;
‒ docenia znaczenia refleksji bioetycznej dla rozwoju cywilizacji europejskiej, w szczególności dla rozwoju nauk biomedycznych w duchu poszanowania godności i podstawowych praw człowieka.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1) Przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 60 %
2) Krótki test on-line - 40%
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: