Komisje i konsultacje etyczne 3501-SP-KKE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zadaniami, specyfiką i metodami pracy w charakterze konsultanta/doradcy ds. etyki. Ponadto zajęcia maja na celu wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się różnymi metodami problematyzowania, interpretacji, analizy i wartościowania zjawisk biomedycznych, stosowanymi przez konsultantów/doradców ds. etyki. W trakcie zajęć studenci uczą się stosowania rożnych metod namysłu nad przypadkami klinicznymi, prowadzenia mediacji bioetycznych oraz projektowania dokumentów regulacyjnych z zakresu bioetyki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza
‒ posiada pogłębioną wiedze na temat celów, modeli i form konsultacji etycznych;
‒ zna metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania zjawisk z zakresu praktyki klinicznej ‒ zna metody pracy stosowane przez konsultantów/doradców ds. etyki;
Umiejętności
‒ czyta anglojęzyczne teksty z zakresu konwersatorium, demonstrując kompetencje językowe na poziomie B2+;
‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i dylematy, jakie rodzi współczesna praktyka kliniczna;
‒ stosuje metody problematyzowania, interpretacji, analizy i wartościowania zjawisk z zakresu praktyki klinicznej, wypracowane przez konsultantów/doradców ds. etyki
‒ potrafi samodzielnie zdobywać informacje z różnych źródeł oraz posługiwać się w sposób zintegrowany wiedzą i umiejętnościami z zakresu etyki, a także normami prawnymi, organizacyjnymi i zawodowymi
‒ w sposób uporządkowany i metodyczny przeprowadza analizę przypadku klinicznego oraz formułuje i merytorycznie uzasadnia rekomendację etyczną w danej sprawie;
‒ potrafi zaplanować facylitację i mediację bioetyczną;
‒ potrafi opracować projekt dokumentu regulacyjnego z zakresu bioetyki;
Kompetencje społeczne
‒ zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności,
‒ rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
‒ docenia wartość dyskusji i pracy zespołowej, w szczególności w środowisku interdyscyplinarnym; jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
‒ dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą w charakterze konsultanta/doradcy ds. etyki oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów
‒ dostrzega znaczenie i potrzebę edukacji etycznej oraz edukacji bioetycznej wśród przedstawicieli zawodów medycznych;
‒ podejmuje działania z zakresu konsultacji etycznej; potrafi samodzielnie zaplanować i zorganizować ich przebieg;
‒ odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań konsultacyjnych i regulacyjnych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
1) przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 60 %
2) zespołowe opracowanie projektu dokumentu regulacyjnego z zakresu etyki klinicznej – 40 %
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: