Etyka 3501-SP-ET
W trakcie zajęć omówione zostaną najważniejsze problemy filozofii moralnej z perspektywy metodologicznej, historycznej oraz w odniesieniu do praktyki życia społecznego. Zajmiemy się następującymi kwestiami: 1. metaetyka: natura myślenia i dyskursu moralnego, specyfika sądów wartościujących; 2. wybrane klasyczne teorie filozofii moralnej (kantyzm i utylitaryzm, kontraktualizm) oraz 3. wybrane zagadnienia etyki stosowanej (prawa człowieka, feministyczna etyka troski).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza
‒ znajomość podstawowych pojęć z dziedziny filozofii moralnej
‒ sprawne operowanie językiem teorii wartości
‒ zdolność spójnej prezentacji podstawowych nurtów w etyce
Nabyte umiejętności:
- umiejętność identyfikacji dylematu etycznego i próba wskazania kierunków jego rozstrzygnięcia, m. in. poprzez rozpoznanie płaszczyzny konfliktu oraz prezentację możliwych do zastosowania argumentów
- umiejętność odróżnienie dyskursu opisowego i normatywnego w filozofii moralnej
- dostrzeganie związków problematyki moralnej z tezami filozoficznymi
Nabyte kompetencje społeczne
‒ zdolność jasnego przekazania zdobytej wiedzy teoretycznej ewentualnym słuchaczom, m. in. w procesie dydaktycznym
‒ umiejętność stosowania schematów myślenia moralnego z poziomu abstrakcyjnego do sytuacji potocznych; także pogłębienie wrażliwości moralnej w odniesieniu do środowiska społecznego
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć
- praca pisemna na temat uzgodniony wcześniej z wykładowcą
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 1 nieobecność w semestrze
Literatura
- Peter Singer (Red.). (2002). Przewodnik po etyce. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Richard B. Brandt. (1996). Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
- Ch. L. Stevenson, Istota sporów etycznych w: Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), Warszawa: PWN 1975.
- J. R. Searle, Jak wywieść powinien z jest, przeł. J. Hołówka, „Etyka” 16 (1978), s. 163-177.
- I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, PWN: Warszawa 1984, rozdz. 1 i 2.
- J. S. Mill, Utylitaryzm w: Utylitaryzm. O wolności, przekł. M. Ossowska i A Kurlandzka, Warszawa: PWN 1959.
- T. Hobbes, Lewiatan czyli Materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa: PWN 1954, rozdz. X-XXI.
- J. Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa: PWN 1992, „Traktat drugi”, §§ 1-33 oraz §§ 87-106.
- J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, przeł.: M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: PWN 1994, §§ 1-4, 10-11.
- M. Freeman, "Prawa człowieka", przeł. M. Fronia, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007, rozdział 4, "Teorie praw człowieka", s. 70-92.
- C. Gilligan, Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2015 s. 67-83, 152-161.
- M. Mead, Mężczyźni i kobiety, przeł. K. Jagiełło, A. Kochan, Wyd. Vis-a-vis/ Etiuda, Kraków 2013, s. 349-366 (rozdział 18, „Obojgu, co się należy”)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: