Analiza tekstu filozoficznego 3501-SP-ATF
„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, "Tractatus logico-philosophicus")
W trakcie zajęć omawiane będą wybrane dwudziestowieczne teksty filozoficzne z zakresu epistemologii, ontologii, filozofii języka, filozofii umysłu, metafilozofii oraz etyki. Naszym zadaniem będzie rekonstrukcja i krytyczna analiza zaprezentowanych w nich wywodów. W tym celu wskażemy tezy, które stawiają autorzy, zdefiniujemy najważniejsze terminy, odtworzymy wysuwane argumenty oraz zbadamy ich siłę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy tekstu filozoficznego;
- zna strategie argumentacyjne używane w dwudziestowiecznych dyskusjach dotyczących wybranych filozoficznych problemów.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- potrafi interpretować problemy pojawiające się w różnych tekstach filozoficznych;
- umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między
elementami filozoficznego wywodu;
- jest w stanie ocenić teoretyczną wagę konkurencyjnych stanowisk.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni też przed postawą dogmatyczną. Student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić rzetelność tych danych oraz argumentów i tym samym uodparnia się na różnego typu manipulacje. Poza tym student ma potrzebę zrozumienia otaczającej go rzeczywistości, opisania jej za pomocą dobrze zdefiniowanych terminów. Stara się wnieść w życie społecznej pojęciowy ład.
Kryteria oceniania
(1) udział w dyskusjach;
(2) samodzielna analiza fragmentów tekstów filozoficznych.
Literatura
• B. Russell, "Problemy filozofii", przeł. W. Sady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
• A.J. Ayer, "Problem poznania" (Rozdział II: "Sceptycyzm a pewność"), przeł. E. König-Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1965.
• W.V.O. Quine, "O tym, co istnieje", w: tenże, "Z punktu widzenia logiki", przeł. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000.
• H. Putnam, "Mózgi w naczyniu", w: tenże, "Wiele twarzy realizmu i inne eseje", przeł. A. Grobler, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
• S. Kripke, "Nazywanie a konieczność", przeł. B. Chwedeńczuk, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
• J.R. Searle, "Umysł, mózg i nauka "(1. "Problem psychofizyczny", 2. "Czy komputery mogą myśleć?", 3. "Nauka o poznawaniu"), przeł. J. Bobryk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
• R. Rorty, "Pragmatyzm, relatywizm i irracjonalizm", w: tenże, "Konsekwencje pragmatyzmu", przeł. Cz. Karkowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1998.
• I. Primoratz, "Czym jest terroryzm?", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.
• W. Sinnott-Armstrong, "O Primoratza definicji terroryzmu", przeł. W.J. Popowski, w: J. Hołówka (red.), "Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna", Wydawnictwo SPACJA, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: