Filozofia języka I 3501-KOG-FJ1
Celem kursu jest wprowadzenie do głównych zagadnień analitycznej filozofii języka. Większość tematów omawianych w trakcie zajęć jest związanych z pojęciami znaczenia wyrażeń i kontekstu użycia. Kurs rozpoczyna się od rozważenia zależności między odniesieniem przedmiotowym a znaczeniem wyrażeń (Mill, Frege, Russell, Strawson, Donellan, Kripke, Putnam). Później omówione zostaną implikatury (Grice), zależność znaczenia od użycia i kontekstu (Kaplan) oraz debata między minimalizmem a kontekstualizmem. Nacisk położony będzie na język jako narzędzie komunikacji.
Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 30h (ćwiczenia) + 90h pracy własnej.
Zakres zagadnień omawiany na ćwiczeniach - zob. podsttrony grup ćwiczeniowych
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
nabyta wiedza
Student zna klasyczne teorie znaczenia i odniesienia przedmiotowego [K_W01, K_W02, K_W03, K_W10]
Student wie, na czym polega różnica między internalizmem i eksternalizmem semantycznym i potrafi wskazać konsekwencje, jakie wynikają z przyjęcia tych stanowisk [K_W01, K_W03, K_W10]
Student wie, co to są czynności mowy, presupozycje i implikatury [K_W01, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W10, K_W13] IN
Student wie jak stosować metody wypracowane w obrębie filozofii analitycznej do badania różnorodnych filozoficznych zagadnień
nabyte umiejętności
Student potrafi podać przykłady różnych użyć deskrypcji [K_U01]
Student potrafi podać Russelowską analizę zdania z deskrypcja określoną [K_U01, K_U02, K_U03]
Student potrafi zidentyfikować presupozycje i implikatury konwersacyjne danej wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U06, K_U10 ]
Student umie określić skutek perlokucyjny wypowiedzi [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10 ]
Student czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii języka;
Student potrafi konfrontować problemy pochodzące z różnych tekstów filozoficznych;
Student umie analizować argumentację filozoficzną, wskazywać składające się na nią tezy i założenia, ustalać logiczne i argumentacyjne relacje między elementami filozoficznego wywodu;
Student poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;
Student umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom w obrębie współczesnej filozofii języka.
nabyte kompetencje społeczne: wykład
Student ma umiejętność słuchania ze zrozumieniem [K_K08, K_K10]
Student ma umiejętność funkcjonowania w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K02, K_K07, K_K08, K_09]
Student ma umiejętność dyskutowania [K_K07, K_K08, K_K10, K_K11]
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
OD 2020/2021
Wykład zakończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym nabytą wiedzę. Egzamin będzie miał formę testową i będzie składał się z pytań dotyczących wszystkich poruszanych tematów.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Warunki zaliczenia ćwiczeń - zob. podstrony grup ćwiczeniowych
DO 2019/2020
wykład: kurs kończy się egzaminem, który będzie sprawdzał opanowanie całości materiału omawianego podczas wykładów
ćwiczenia: zob. podstrony grup ćwiczeniowych
Literatura
Podręczniki
Przewodnik po filozofii języka. Red. J. Odrowąż-Sypniewska, WAM 2016.
10 wykładów z filozofii języka. B. Stanosz. Biblioteka Myśli Semiotycznej.
Pragmatyka. S. C. Levinson. PWN.
Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. W. Lycan. Routledge.
The Blackwell Guide to the Philosophy of Language. Red. M. Devitt i Richard Hanley. Blackwell.
Oxford Companion to the Philosophy of Language. Red. E. Lepore i B. Smith
Zbiory artykułów
Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia języka. Red. B. Stanosz. PWN.
Logika i język. Red. J. Pelc. PWN.
Philosophy of language. Red. A.P. Martinich. OUP.
Readings in the Philosophy of Language. Red. P. Ludlow. MIT Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: