Historia filozofii nieanalitycznej 3501-HFNA-DON-ZK
Poszczególne zajęcia poświęcone zostaną omówieniu następujących kierunków:
- filozofia życia (Nietzsche, Dilthey, Bergson)
- psychoanaliza (Freud)
- neokantyzm (Cohen, Natorp)
- fenomenologia i fenomenologia egzystencjalna (Husserl, Heidegger, Sartre, Merleau-Ponty)
- filozofia egzystencjalna (Jaspers)
- antropologia filozoficzna (Scheler)
- filozofia chrześcijańska (Gilson, Maritain, Mounier)
- filozofia marksistowska (Lukács)
- szkoła frankfurcka (Horkheimer, Adorno, Habermas)
- filozofia hermeneutyczna (Gadamer, Ricoeur)
- filozofia spotkania (Levinas)
- filozofia poststrukturalistyczna (Foucault)
- filozofia postmodernistyczna (Derrida, Rorty)
Jeśli zostanie zrealizowany podstawowy program to kolejne wykłady poświęcone zostaną tematom wybranym przez studentów spośród czterech propozycji: Lyotard, Deleuze, Vattimo, Marion.
Jak łatwo się domyślić, omówienie niektórych z wymienionych kierunków będzie realizowane w trakcie dwóch kolejnych wykładów, natomiast poglądy innych filozofów zostaną przedstawione w trakcie jednego wykładu.
Sylabus ćwiczeń - zob. podstrona grupy ćwiczeniowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WYKŁAD
Wiedza:
- student zna (w języku polskim) podstawową terminologię współczesnej filozofii nieanalitycznej
- zna myśl najważniejszych autorów z zakresu filozofii nieanalitycznej na podstawie samodzielnej lektury ich pism
Umiejętności:
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny z zakresu filozofii nieanalitycznej
- analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu filozofii nieanalitycznej, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności pomiędzy ich tezami i założeniami
Kompetencje społeczne:
- jest otwarty na dyskusję i nowe propozycje rozwiązań problemów
- potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
ĆWICZENIA
Wiedza:
- student posiada podstawową terminologię filozoficzną, zakres problemów oraz metodę badań charakterystyczną dla filozofii nieanalitycznej
- potrafi, na podstawie lektury tekstów źródłowych, przedstawić podstawowe rysy teorii najważniejszych filozofów nieanalitycznych
Umiejętności:
- potrafi dokonać samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego
- posiada umiejętność krytycznej analizy i rekonstrukcji argumentów, tez i hipotez badawczych zawartych w przerabianych lekturach oraz sformułować samodzielną opinię na ich temat
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie, formułować opinie i dzielić się nimi w sposób komunikatywny dla innych studentów
- potrafi prowadzić dyskusję opartą o argumenty merytoryczne oraz jest zdolny do przyjęcia alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów oraz stawiania pytań badawczych
Kryteria oceniania
Warunkiem zdania egzaminu jest opanowanie materiału omawianego w trakcie zajęć wykładowych i zajęć ćwiczeniowych. Egzamin polega na sprawdzeniu umiejętności rekonstruowania poglądów kilku filozofów spośród listy filozofów omawianych w trakcie zajęć. Sprawdzana jest wiedza odnosząca się do przesłanek ich koncepcji, głównych pojęć ich myśli, metod, do jakich odwołują się ich propozycje i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi kierunkami i nurtami filozofii nieanalitycznej.
Dla oceny 5 konieczna jest bardzo dobra znajomość poglądów poszczególnych filozofów, wraz z umiejętnością porównywania ich koncepcji i wskazywania na inspiracje ich poglądów.
Dla oceny 4,5 niezbędna jest prawie pełna znajomość poglądów omawianych filozofów oraz prawie pełna znajomość relacji panujących pomiędzy ich poglądami i inspiracji ich filozofii.
Dla oceny 4 niezbędna jest dobra znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu oraz części informacji na temat inspiracji ich poglądów i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi propozycjami.
Dla oceny 3,5 niezbędna jest dobra znajomość poglądów omawianych filozofów.
Dla oceny 3 niezbędna jest podstawowa znajomość poglądów filozofów znajdujących się w programie przedmiotu.
Literatura
1/ Nietzsche - Z genealogii moralności, rozprawa druga.
2/ Dilthey - O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175.
3/ Bergson - Intuicja filozoficzna, w: Bergson - Myśl, ruch, dusza i ciało.
4/ Freud - Kultura jako źródło cierpień, punkty I-IV.
5/ Husserl - Medytacje kartezjańskie, Wprowadzenie i Medytacja 1.
6/ Heidegger - Bycie i czas, s. 3-28 oraz Czas światoobrazu, w: Budować, mieszkać, myśleć.
7/ Jaspers - Rozum i egzystencja, wykład 1.
8/ Sartre - Byt i nicość, s. 24-30,115-129.
9/ Merleau-Ponty - Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264.
10/ Adorno - Dialektyka negatywna, s. 186-210.
Horkheimer - Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-80 (fragment: Środki i cele).
11/ Levinas - Całość i nieskończoność, s. 18-44.
12/ Ricoeur - Przyswojenie, w: Ricoeur - Język, tekst, interpretacja, s. 272-289.
13/ Foucault - Historia seksualności, t. 1, s. 74-92.
14/ Derrida - Kres człowieka, w: Derrida, Pismo filozofii, s. 151-187.
15/ Rorty - Przygodność, ironia i solidarność, rozdz. 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: