- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia filozofii nowożytnej II (wykład) 3501-HFN220-M-OG
Tematem kursu będą najważniejsze wczesnonowożytne filozoficzne koncepcje umysłu (XVII i XVIII wiek), m.in. Kartezjusza, Spinozy, Locke’a, Leibniza, Berkeleya, Hume’a i Kanta. Na niniejszym kursie zostaną one omówione w zakresie szerszym niż na podstawowym kursie HF2.
Omówione zostaną problemy takie jak:
- relacje między filozofią umysłu a metafizyką i teorią poznania w omawianym okresie;
- wczesnonowożytne sformułowania i próby rozwiązania problemu dualizmu umysłowo-cielesnego;
- przejście od pojęć takich jak „anima”, „spiritus”, „ratio” czy „intellectus” do pojęć takich jak „mind”, „understanding”, „reason”, „raison”, „entendement”, „Verstand”, „Vernunft”, „Intelligenz”;
- klasyfikacje władz umysłowych, wczesnonowożytne teorie woli, zmysłów, wyobraźni, snu itp.;
- teorie afektów;
- asocjacjonistyczna koncepcja umysłu;
- wpływ rozwoju wiedzy anatomicznej na rozwój koncepcji filozoficznych w omawianym okresie; wyodrębniania się psychologii z wczesnonowożytnej filozofii umysłu.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: student/ka zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną omawianego okresu, poglądy wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism oraz historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w omawianym okresie (K_W03, K_W07, K_W08)
Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować teksty filozoficzne omawianego okresu, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów, potrafi analizować proste argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną (K_U01, K_U02, K_U09)
Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K09).
Kryteria oceniania
praca pisemna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
R. Descartes, Zasady filozofii,
R. Descartes, Namiętności duszy,
T. Hobbes, Elementy filozofii,
B. Pascal, Myśli,
B. Spinoza, Etyka,
J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego,
G.W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego,
G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego,
G. Berkeley, Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem,
D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej,
I. Kant, Krytyka czystego rozumu,
I. Kant, Krytyka władzy sądzenia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: