- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Główne zagadnienia filozofii polityki: etos a populizm 3501-GZFP20-S-OG
W ostatnich latach pojawiło się wiele artykułów i książek poświęconych populizmowi. Część z nich odnosi się do praktyki politycznej, a więc sukcesów wyborczych polityków i partii politycznych o orientacji określanej jako autorytarno-populistyczna. Dyskusjom tym towarzyszy jednak także wymiar charakterystyczny dla filozofii polityki, dla którego właściwy jest namysł nad relacją pomiędzy ludem (demosem), demokracją, etosem i populizmem. Zestawienie etosu i populizmu pozwala ukazać napięcie pomiędzy kulturą polityczną oraz właściwym dla niej etosem oraz antyelitaryzmem właściwym dla populizmu. Czy prowadzi to do kryzysu kulturowych podstaw liberalnej demokracji?
W odniesieniu do kultury, populizm pozostaje ruchem anty-elitarystycznym. W państwach liberalnej demokracji, elitarna kultura polityczna jest mocno nasycona liberalnymi wartościami takimi jak: indywidualizm, internacjonalizm, wielokulturowość i wiara w postęp. Ze sprzeciwu wobec takich postaw może wyrastać stosunkowo spójny alternatywny światopogląd.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
K_W01, w pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie filozofii polityki w relacji do nauk o polityce oraz przedmiotową i metodologiczną specyfikę filozofii polityki
K_W02, w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii polityki
K_W03, specjalistyczną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki populizmu w języku polskim
K_W04, specjalistyczną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki populizmu w języku angielskim (na poziomie B2+)
K_W05, główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii polityki w zakresie populizmu
K_W06, wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie filozofii polityki w odniesieniu do pojęcia populizmu,
K_W07, w pogłębionym stopniu stan badań w zakresie badań nad kulturą polityczną oraz populizmem.
K_W08,pogłębionym stopniu normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W09, w pogłębionym stopniu kompleksową naturę języka oraz historyczną zmienność jego znaczeń
K_W10, w pogłębionym stopniu rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu polityki
K_W11, w pogłębionym stopniu zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze, w społeczeństwie i sferze polityki;
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U01,samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U02, określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03, analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U04, identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U06, twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U07, precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
K_U08, dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę K_U10, pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii polityki
K_U13,wyszukiwać i selekcjonować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z twórczym wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi wyszukiwawczych
K_U14 samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze (także grupowe)
K_U16, wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K01, identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
K_K02, rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
K_K03, samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04, dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
aktywność (udział w dyskusji, przygotowanie) – 25%
samodzielna prezentacja materiału (wybór literatury dodatkowej, prowadzenie dyskusji, umiejętność wskazania głównego problemu oraz argumentacji) – 25 %
przygotowanie ostatecznej wersji prezentacji ( uwzględniającej przebieg dyskusji) – 50%
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Seymour Lipset, Political Man, New York 1963;
Richard Hofstadter, The Paranoid Style in American Politics, Harper’s Magazine, November 1964
Populism: Its Meaning and National Characteristics, red. Ghita Ionescu and Ernest Gellner, Macmillan, New York 1969.
Margaret Canova , Trust the People! Populism and the Two Faces of Democracy, Political Studies (1999), XLVII, 2–16
Margaret Canovan, Taking Politics to the People: Populism as the Ideology of Democracy, [w:] Yves Meny, (red..), Democracies and the Populist Challenge, Palgrave, New York 2002, s. 25-44
Ernesto Laclau, Rozum populistyczny, przekł. pod kier. Tomasza Szkudlarka, Dolnośląska Szkoła Wyższa. Wydawnictwo Naukowe, Wrocław 2009.
Populism in Europe and the Americas. Mudde, Cas and Cristóbal Rovira Kaltwasser red., Cambridge University Press, Cambridge 2012
Cristóbal Rovira Kaltwasser, The Responses of Populism to Dahl's Democratic Dilemmas, Political Studies, 62/2013, 3,s. 470-487.
Cas Mudde, Cristóbal Rovira Kaltwasser, Populism: a very short introduction, Oxford University Press, New York 2017,
Jan-Werner Müller, Co to jest populizm?, przekł. M. Sutowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017
Steven Levitsky and Daniel Ziblatt, Tak umierają demokracje, przekład Olga Łabendowicz, Fundacja Liberte!, Łódź: 2018
Yascha Mounk, The People vs. Democracy: Why Our Freedom is in Danger and How to Save It, Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London 2018.
Pippa Norris and Ronald Inglehart, Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism, University Press, New York, N.Y.: Cambridge 2019.
Uzupełniająca literatura przedmiotu: https://scholar.harvard.edu/files/gidron_bonikowski_populismlitreview_2013.pdf
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: