- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Global Justice and Human Rights 3501-GJHR20-S-OG
Głównym celem seminarium jest omówienie problemów związanych z łamaniem praw człowiek w obszarze międzynarodowym. Zajęcia będą dotyczyły analizy wybranych przypadków np. surogacji międzynarodowej, handlu ludźmi, epidemii, ludobójstw, cyberataków, globalnych zderzeń ideologicznych i cywilizacyjnych z perspektywy ochrony praw człowieka, ale też szerzej z perspektywy globalnej sprawiedliwości. Kolejnym celem będzie poszukanie odpowiedzi na pytanie na ile globalny standard praw człowieka wymaga określonej i podzielanej wizji aksjologicznej (argument z uniwersalizmu). Założenie wspólnie podzielanej podstawy moralnej, mającej łączyć ludzi budzi bowiem sprzeciw zwolenników relatywizmu kulturowego. Etyczny i polityczny dyskurs ochrony życia jednostek odsłania ponadto wiele innych problemów filozoficznych, takich jak problem suwerenności państw i roli granic państwowych w egzekwowaniu standardów bezpieczeństwa – np. zdrowotnych, żywnościowych, kulturowych. Zajęcia będą się odbywały w trybie warsztatowym oraz w trybie analizy tekstów.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student zna:
K_W01 W pogłębionym stopniu miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk oraz przedmiotową i metodologiczną specyfikę filozofii
K_W02 w pogłębionym stopniu metody badawcze i strategie argumentacyjne filozofii polityki oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_W04 specjalistyczną terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym (na poziomie B 2+)
K_W05 główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach filozofii polityki, teorii praw człowieka i teorii sprawiedliwości międzynarodowej
K_W06 wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie filozofii polityki
K_W07 w pogłębionym stopniu poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
Nabyte umiejętności:
Student potrafi:
K_U01 samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U02 określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U03 analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami
K_U04 identyfikować zaawansowane strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
K_U06 twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U07 precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
K_U08 dobierać i tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę
K_U10 pisać twórcze opracowania monograficzne na podstawie samodzielnie dobranej literatury, stosując oryginalne, innowacyjne podejścia i uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie filozofii
K_U13 wyszukiwać i selekcjonować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, z twórczym wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi wyszukiwawczych
K_U14 samodzielnie zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności badawcze oraz planować projekty badawcze (także grupowe)
Nabyte kompetencje:
Student jest gotów do:
K_K01 Identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
K_K02 rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków K_K03 samodzielnego podejmowania i inicjowania działań zawodowych oraz planowania i organizowania ich przebiegu
K_K04 dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną pracą badawczą i odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa oraz do aktywności w rozwiązywaniu tych problemów
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Referat, Esej
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 na semestr
Literatura
Wybór/Selection:
J. Donnelly, Human Rights in Theory and Practice; T. Brooks,(ed.), The Global Justice Reader; J. Rawls, Law of Peoples; J. Mandle, Global Justice, tłum. P. Singer, One World, T. Narrdin, D.R. Mapel, Traditions of International Ethics; J. Millum, E.J. Emanuel, Global Justice and Bioethics; J. Habermas, The Inclusion of the Other; U. Beck, Global Risk Society; W. Kymlicka, Politics in the Vernacular, D. Held, Democracy and the Global Order; M. Hardt, A. Negri, Empire; J. S. Nye, Soft Power; N. Scheper-Hughes, P. Bourigois (ed.), Violence in War and Peace;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: