- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia i literatura 3501-FL20-S-OG
Przedmiotem naszego zainteresowania będzie teoretyczny obszar sytuujący się na styku filozofii, hermeneutyki i literatury. Naszym celem będzie nie tylko zapoznanie z narzędziami filozoficznych prowadzącymi do analizy problematyki dzieła literackiego ale również taka refleksja nad konkretnymi przypadkami dzieł, która prowadzi do ich problematyzacji w kategoriach filozoficznych - F. Kafka, F. Ponge, H. Melvill, I. Calvino, Basho, V. Wolf, J.J. Rousseau, W. G. Sebald … W związku z tym część zajęć będzie miała charakter warsztatowy. Materiał do nich stanowić będą krótkie formy literackie i teksty filozoficzne bezpośrednio im poświęcone.
Interesować nas będą kwestie ogólne dotyczące odpowiedzi na pytanie o to, czym jest literatura, zagadnienia związane z rozumieniem i interpretacją tekstu literackiego, problematyka materialności dzieła literackiego, fikcji literackiej, światów możliwych i ich relacji do realnej rzeczywistości. Będziemy prowadzić badania nad doświadczeniem jednostkowości dzieła literackiego, w tym kontekście interesować nas będzie fenomenem obcości, oporu jaki stawia tekst czytelnikowi. Poddamy analizie relacje pomiędzy autorem – dziełem – czytelnikiem.
Wybór tematów zajęć:
- „Ta dziwna instytucja zwana literaturą” (J. Derrida) – literatura a filozofia.
- Problem jednostkowości literatury.
- Autobiografia - o sobie samym jako o innym.
- Materialny aspekt tekstu – dziennik, rękopis, brudnopis a zapis cyfrowy.
- Literatura i śmierć.
- Literatura i wojna.
- Obecność rzeczy w literaturze.
- Niewidzialne miasta - znaki i to, co pomiędzy znakami.
- Haiku - punktum w literaturze?
- Melancholia i marzenie – Rousseau i Sebald
- Niedziela życia – Hegel, Kèjeve i Queneau
- Niepewna nowoczesność – Baudelaire, Benjamin.
Pełny zestaw zagadnień zostanie podany po uzgodnieniu preferencji i projektów realizowanych przez seminarzystów.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
absolwent zna i rozumie
- w pogłębionym stopniu – metody badawcze i strategie argumentacyjne wybranej dyscypliny filozoficznej oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego
K_W02
P7S_WG
- wybrane kierunki i stanowiska rozwojowe współczesnej filozofii w zakresie jednego bloku głównych dyscyplin filozoficznych: 1) logika i filozofia języka, metafizyka, epistemologia, filozofia umysłu 2) etyka, filozofia polityki, filozofia społeczna 3) estetyka, filozofia kultury, historia filozofii
K_W06
P7S_WG
- w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
K_W11
P7S_WG P7S_WK
Nabyte umiejętności:
absolwent potrafi:
- samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować i konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów
K_U01
P7S_UW
- wykrywać zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określać relacje między tymi zależnościami
K_U16
P7S_UW
Nabyte kompetencje społeczne:
absolwent jest gotów do:
- aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
K_K05
P7S_KO
- aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych
K_K06
P7S_KO
Kryteria oceniania
Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Wybór:
Adorno, O literaturze. Wybór esejów, Warszawa 2005.
G. Agamben, Bartleby, czyli o przypadkowości, w: H. Melville, „Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, Warszawa 2009.
D. Attridge, Jednostkowość literatury, Universitas, Kraków
R. Barthes, Od nauki do literatury, w: tegoż, „Mit i znak”, Warszawa 1970.
W. Benjamin, Rozpakowuję swoją bibliotekę, w: tegoż, „Krytyka i narracja. Pisma o literaturze”, Warszawa 2018.
M. Blanchot, Przestrzeń literacka, PWN, Warszawa
M. Blanchot, Literatura i prawo do śmierci, w: „Literatura na świecie”
E. Bloch, Ślady, Kraków 2012.
M. Beaujour, Autobiografia i autoportret, w: „Autobiografia”, red. M. Czernińska, Gdańsk 2009
P. M. de Biasi, Genetyka tekstów, Warszawa 2015;
I. Calvino, Francis Ponge, w: „Literatura na świecie”, nr. 9-10/2006.
R. Calasso, Pawilon Baudelaire’a, Warszawa 2017.
G. Deleuze, Bartleby albo formuła, w: H. Melville, „Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, Warszawa 2009.
G. Deleuze, Literatura i życie, w: tegoż: „Krytyka i klinika”, Łódź 2016.
J. Derrida, D. Attridge, Ta dziwna instytucja zwana literaturą, w: „Dekonstrukcja w badaniach literackich”, red. R. Nycz, Gdańsk 2000.
J. Derrida, Signéponge-Signsponge, Columbia UP 1984.
J. Derrida, Przed prawem, w: „Literatura na świecie”
E. Freedgood, Idee w rzeczach. Ulotne znaczenie powieści wiktoriańskich, Warszawa 2017.
P. Lejeune, „Drogi zeszycie…”, „drogi ekranie…” O dziennikach osobistych, Warszawa 2010;
E. Levinas, Spojrzenie poety, w: „Literatura na świecie”,
P. de Man, Opór wobec teorii, w: „Dekonstrukcja w badaniach literackich”, red. R. Nycz, Gdańsk 2000.
P. de Man, Autobiografia jako od-twarzanie, w: „Dekonstrukcja w badaniach literackich”, red. R. Nycz, Gdańsk 2000.
M. Perloff, Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej, Wrocław 2018.
F. Ponge, My Creative Method, w: „Literatura na świecie”, nr. 9-10/2006.
F. Ponge, Po stronie rzeczy, w: „Literatura na świecie”, nr. 9-10/2006.
J.J Rousseau, Przechadzki samotnego marzyciela, Warszawa 1967.
J. P. Sartre, Człowiek i rzeczy, w: „Literatura na świecie”, nr. 9-10/2006.
W. G. Sebald, Opis nieszczęścia. Eseje o literaturze, Wrocław 2019.
oraz teksty literackie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: