- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia dialogu międzyreligijnego – wielość perspektyw 3501-FDM20-S-OG
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Choć jest kontynuacją seminarium z lat wcześniejszych, nie zakłada znajomości konkretnych tekstów, a tylko zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność czytania po angielsku. Dużo uwagi poświęcimy dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu, w który zaangażowani są obaj prowadzący. Poważny dialog międzyreligijny jest w dużej mierze owocem wysiłków podejmowanych po Drugiej Wojnie Światowej, choć ma oczywiście prekursorów. Rozważenie wielu dwustronnych dialogów międzyreligijnych umożliwi poznanie otwartych interpretacji wielu tradycji religijnych. Książka, która będzie podstawą tegorocznego seminarium, „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue” (pod red. Catherine Cornille, 2013), zawiera uogólnienie doświadczeń wielu spotkań. Wśród jej autorów są znani pionierzy i analitycy dialogu, np. Leonard Swidler i Paul Knitter. Różnorodność rozpatrywanych przypadków daje materiał do filozoficznej refleksji nad religiami, ich wzajemnym stosunkiem, a także rolą i przyszłością religii we współczesnym świecie. Powyższe analizy będą poprzedzone tekstem Lindy Trinkhaus Zagzebski „Problem religijnej różnorodności”, w: tejże autorki, „Wprowadzenie historyczne do filozofii religii”, WAM, Kraków 2012.
Program:
1/ Linda Trinkhaus Zagzebski „Problem religijnej różnorodności”, w: tejże autorki, „Wprowadzenie historyczne do filozofii religii”, WAM, Kraków 2012.
2/ The History of Inter-Religious Dialogue
3/ Conditions for Inter-Religious Dialogue
4/ Monastic Inter-Religious Dialogue
5/ Comparative Theology and Inter-Religious Dialogue
6/ Scriptural Reasoning as Inter-Religious Dialogue
7/ Inter-Religious Worship
8/ Art and Inter-Religious Dialogue
9/ Inter-Religious Dialogue and Interstitial Theology
10/ Inter-Religious Dialogue and Social Action
11/ Inter-Religious Dialogue and Peacebuilding
12/ Women in Inter-Religious Dialogue
13/ Buddhist–Hindu Dialogue
14/ Jewish–Christian Dialogue
15/ Jewish–Muslim Dialogue
16/ Christian–Muslim Dialogue
17/ Shinto–Buddhist Dialogue
18/ Muslim–Hindu Dialogue
19/ Christian–Confucian Dialogue
20 Dialogue between Islam and African Religions
21/ Hindu–Christian Dialogue
22/ Native American Spirituality and Christianity
23/ Islam and Buddhism
24/ Christian–Buddhist Dialogue
25/ Buddhist–Jewish Relations
26/ Hindu–Jewish Encounters
27/ The Implicit Dialogue of Confucian Muslims
28/ A Confucian–Jewish Dialogue
29/ The Mormon–Evangelical Dialogue
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii dialogu międzyreligijnego;
Achieving broad knowledge of the main directions of development and the most important new achievements in the field of philosophy of interreligious dialogue;
Nabyte umiejętności:
Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych tradycji religijnych
The ability to independently interpret the text, commenting and confronting theses from various religious traditions
Nabyte kompetencje społeczne:
Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
Knowledge of the scope of knowledge and skills possessed, understanding of the need for continuous training and professional development;
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty, uczestniczyć w dyskusji, wygłosić referat lub koreferat, a ponadto napisać krótką pracę semestralną w każdym semestrze.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Poza książką „The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue” (pod red. Catherine Cornille, 2013) następujące pozycje mogą służyć jako literatura pomocnicza:
Martin Buber, „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych”, PAX Warszawa 1992.
James L. Heft, Reuven Firestone, Omid Safi (eds), “Learned Ignorance. Intellectual humility among Jews, Christians, and Muslims”, New York: Oxford University Press, 2011.
Raimundo Panikkar, „Religie świata w dialogu”, PAX 1986 (oryg. 1978).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: