- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia dialogu międzyreligijnego - dokumenty i pluralizm 3501-FDM18-S-OG
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Choć jest kontynuacją seminarium z lat wcześniejszych, nie zakłada znajomości konkretnych tekstów, a tylko zainteresowanie fenomenem religijności, orientację w nauczaniu chociaż jednej religii i znajomość podstawowych pojęć filozoficznych oraz umiejętność czytania po angielsku. Dużo uwagi poświęcimy dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu, w który zaangażowani są obaj prowadzący. Poważny dialog międzyreligijny jest w dużej mierze owocem wysiłków podejmowanych po Drugiej Wojnie Światowej, choć ma oczywiście prekursorów.
Oświadczenia i dokumenty
1. 10 punktów z Seelisberga (Chrześcijanie i Żydzi, 1947; za Grzegorz Ignatowski, Kościoły wobec przejawów antysemityzmu, Łódź 1999, 151-153)
2. Deklaracja Nostra Aetate (Kościół katolicki,1965; j.w. 158-9, też 154-158)
3. Deklaracja „Chrześcijanstwo w tologii żydowskiej”- Christianity in Jewish Theology
Report of the Commission of experts named by the Chief Rabbi of France, 1973 (ogłoszona 2001) (www.ccjr.us/dialogika-resources/documents-and-statements/jewish/765-fr-jewish-comm1973)
4. Wskazówki i sugestie 1974 i Wskazówki 1985 (Kościół katolicki; j.w. 160-165 i 166-179)
5. “Guidelines on Dialogue with People of Living Faiths and Ideologies” (Światowa Rada Kościołów 1979 Part II (za: http://www.wcc-coe.org/wcc/what/interreligious/77glines-e.html)
6. „Rozważania ekumeniczne na temat dialogu żydowsko-chrześcijańskiego” ŚRK (WCC), 1982 (za: Ignatowski, 212-220) oraz „The Churches and the Jewish People. Towards a New Understanding” (Sigtuna 1988) (za: The new Relationship between Christians and Jews, ICCJ, 55-60)
7. Wstęp i wyjątki z Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej (2001), Kielce 2002, s. 5-11, 13-14, 69-73
8. “Jews and Christians in Search of a Common Religious Basis for Contributing Towards a Better World” (Międzynarodowa Rada Chrześcijan i Żydów, 1993) (za: The new Relationship between Christians and Jews, ICCJ, 38-45)
9. Deklaracja „Dabru emet” (żydowska, 2000)
10. Deklaracja „Święty obowiązek” (chrześcijańska, 2002)
11. Jednakowe słowo dla nas i dla was (list 138 uczonych muzułmańskich, 2007)
12. “A Call to Christian and Jewish Communities Worldwide” (Międzynarodowa Rada Chrześcijan i Żydów, 2009)
13. “Czynić wolę naszego ojca w niebie” (żydowska, 2015)
14. “Between Jerusalem and Rome”(dokument żydowski, 2017)
Dialog międzyreligijny
15. Encyklika Pawła VI Ecclesiam Suam (1964)
16. Abraham Joshua Heschel, „Żadna religia nie jest samotna wyspą” (1965), w: Żadna religia nie jest samotna wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny, WAM, Kraków 2005, 29-49.
17. Catherine Cornille, The im-possibility of interreligious dialogue, Crossroad Publishing, N. Jork 2008, Ch I “Humility”.
18. Catherine Cornille, The im-possibility of interreligious dialogue, Crossroad Publishing, N. Jork 2008, Ch II “Commitement”.
19. Catherine Cornille, The im-possibility of interreligious dialogue, Crossroad Publishing, N. Jork 2008, Ch III “Interconnection”.
20. Catherine Cornille, The im-possibility of interreligious dialogue, Crossroad Publishing, N. Jork 2008, Ch IV “Empathy”
21. Catherine Cornille, The im-possibility of interreligious dialogue, Crossroad Publishing, N. Jork 2008, Ch V “Hospitality”
22. "Dziesięcioro przykazań na temat dialogu" („Dialogue decalogue” Leonarda Swidlera, 1984)
23. Raimundo Panikkar, O Panikkarze + Wiara a wierzenie, doświadczenia wieloreligijne, Religie świata w dialogu, PAX 1986 (oryg. ang. 1978), 39-59.
24. Raimundo Panikkar, Reguły gry w spotkaniu religijnym + Epoché w spotkaniu religijnym, Religie świata w dialogu, 63-90.
25. Leonard Swidler, “A Dialogue on Dialogue” (1990)
26. Krister Stendhal, “From God’s Perspective We Are All Minorities” (1992)
27. Paul F Knitter, “Interreligious dialogue: What?, Why?, How?” (1990)
28. Jonathan Sacks, “The Dignity of Difference: Exorcizing Plato’s Ghost” (The Dignity of Difference, London, New York: Continuum 2003, first ed. 2002, 45-66 )
29. Leonard Swidler, The History of Inter-Religious Dialogue, w: The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue (ed. C. Cornille), 2013.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osiągnięcie szerokiej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii dialogu międzyreligijnego;
Nabyte umiejętności:
Umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu, komentowania i konfrontowania tez pochodzących z różnych dokumentów;
Nabyte kompetencje społeczne:
Znajomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia seminarium uczestnicy będą zobowiązani czytać omawiane teksty (wiele po angielsku), uczestniczyć w dyskusji, wygłosić referat lub koreferat, a ponadto w każdym semestrze napisać krótką pracę semestralną. Oceniana będzie jakość uczestnictwa, referatów i prac pisemnych.
Literatura
(Zob. pełny opis)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: