- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Eksplanacyjna rola prawdopodobieństwa w filozofii i w nauce 3501-ERP18-M-OG
Oto szczegółowy plan proponowanego wykładu:
1. Standardowa teoria prawdopodobieństwa w ujęciu Kołmogorowa.
a. przestrzeń probabilistyczna
b. prawdopodobieństwo jako funkcja rzeczywista
c. prawdopodobieństwo jako miara
d. prawdopodobieństwo a miara Lebegue’a
e. konsekwencje twierdzenia o istnieniu zborów niemierzalnych dla standardowej teorii prawdopodobieństwa
f. aksjomatyczne ujęcie prawdopodobieństwa
g. dyskusja wokół aksjomatu przeliczalnej addytywności
2. Podstawowe interpretacje prawdopodobieństwa: interpretacja obiektywna
a. interpretacja częstościowa
b. interpretacja skłonnościowa
c. pojęcie odchylenia i jednostka odchylenia
d. eksplanacyjna rola prawdopodobieństwa w teoriach empirycznych na przykładzie mechaniki statystycznej i mechaniki kwantowej
e. ontyczny i epistemiczny indeterminizm
3. Podstawowe interpretacje prawdopodobieństwa: interpretacja subiektywna
a. dyskusja wokół reprezentowania stopni przekonań przy pomocy prawdopodobieństw
b. reprezentowanie przekonań przez rodziny funkcji prawdopodobieństwa
c. prawdopodobieństwa wyznaczane zgodnie z normami Bayesianizmu
d. eksplanacyjna rola prawdopodobieństwa w logice indukcji
e. eksplanacyjna rola prawdopodobieństwa w logikach probabilistycznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Dotyczące wiedzy studenta
Student wie, jakie są teoretyczne podstawy prawdopodobieństwa;
Student wie, jaki jest aktualny stan badań nad rolą prawdopodobieństwa w filozofii i w nauce;
Student wie, jakie są podstawowe problemy reprezentacji przekonań w standardowej teorii prawdopodobieństwa;
Student wie, jakie są proponowane w literaturze rozwiązania problemów reprezentacji przekonań w teorii prawdopodobieństwa oraz które problemy są ciągle otwarte.
Student wie, jakie są problemy z zastosowaniem prawdopodobieństwa w mechanice statystycznej i mechanice kwantowej.
Dotyczące umiejętności studenta
Student potrafi formułować problemy z zakresu objętego tematyką wykładu;
Student potrafi stosować techniki i narzędzia formalne do analizy zagadnień objętych problematyką wykładu;
Student potrafi przygotować esej, pracę magisterską lub doktorską na temat mieszczący się w problematyce wykładu.
Dotyczące kompetencji społecznych studenta
Student potrafi przekazać zdobytą wiedzę podczas wykładu;
Student potrafi posłużyć się argumentacją w obronie swojej tezy korzystając z pojęć wprowadzonych na wykładzie;
Student potrafi uczestniczyć w dyskusji dotyczącej eksplanacyjnej roli prawdopodobieństwa w filozofii i w nauce.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie obecności na wykładzie oraz na podstawie rozmowy na tematy omawiany na wykładzie po zakończonym kursie.
Literatura
Krystyna Simons, "Paradoksy prawdopodobieństwa", 2017, Warszawa: PWN.
Inne pozycje bibliograficzne zostaną podane w czasie wykładu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: